[OT] Otazka z IT: k cemu kdysi slouzilo TURBO?

sam.hw sam.list.hw na gmx.com
Středa Leden 5 17:41:41 CET 2022

Zdravim,
to bylo za dob, kdy jeste se casovani (treba v hrach, v nekterych komunikacnich sw) odvozovalo od
taktovaciho kmitoctu procesoru (zjednodusene receno).
a aby se starsi hry daly hrat i na novejsich strojich, tak pomoci toho tlacitka se spomaloval beh procesoru.
defaultne to mel stejne kazdy na turbo rezim, jenom pbcas se to pak vypinalo.

pridaval se k tomu i displej (2x7LED), ktery zobrazoval cisla. akorat, ty cisla se tam daly jumperama pekne pomenit.
to byla pak zabavka koukat na borce, jak ke mne prisel a videl tam 66 Mhz bez turba a 99 Mhz s turbem.
ve skutecnosti jsem mel 486Sx 33 Mhz a turbo jem mel jenom na casu, nikam nezapojene.
 (on mel nadupany hraracsky stroj s turbem tusim 50 Mhz)

:)

--------------------------
Sam
--------------------------

Sent: Wednesday, January 05, 2022 at 5:09 PM
From: "Pavel Kadečka" <pavel.kadecka na gmail.com>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Subject: [OT] Otazka z IT: k cemu kdysi slouzilo TURBO?

Přátelé,

všichni určitě pamatujete první PCčka a tlačítko TURBO, co na většině z nich bylo.

Technicky to u těch starších (286) prostě dělilo frekvenci dvěma, u novějších (486) to nějak vypínalo cache, zatímco takt se nezměnil.

Jednou jsem to na mainboardu místo na pozici TURBO zapojil na jeden jumperů pro nastavení frekvence CPU, takže jsem si tlačítkem přetaktoval CPU :-)

Časem se to přestalo používat úplně...

Otázka zní: k čemu to vlastně sloužilo? Napadá mě jenom jedno využití a to kvůli nějakým starým programům, tzn. např. napsaným pro 286 a na novějším PC nefungovaly správně, protože pro ně bylo příliš rychlé. Jenže tohle vysvětlení mě tak docela neuspokojuje.