RE: RTG do každé rodiny (Elektronika pro domácího lékaře)

Zuffa Jan ZuffaJ na cgc.sk
Úterý Leden 4 10:18:07 CET 2022

Ahoj,

Budes potrebovat na to miestnost natretu specialnou olovenou farbou a
bude musiet pravidelne chodit na navstevu revizak.
Kolko to stoji a ako casto je to potrebne u nas neviem ale mozem sa opytat
rentgen mame v rodine :)

j.

________________________________
From: Hw-list [hw-list-bounces na list.hw.cz] on behalf of Pavel Hudeček [edizon na seznam.cz]
Sent: Tuesday, January 04, 2022 2:18 AM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: RTG do každé rodiny (Elektronika pro domácího lékaře)

No já můžu RTG dokonce oficiálně obsluhovat. A taky mám doma rengenku podobnou té co tu na ni byl odkaz. Ale jsem si jist, že i tak by bylo její provozování doma nelegální. Ovšem při troše papírování a menších investic do bezpečnosti by asi šlo povolit. Legálně a bez ničeho lze za určitých okolností provozovat zdroje ionizujícího záření snad do 1 µA.

U rentgenky je jedna past a jmenuje se conditioning:
Běžná rentgenka kvůli VN nemá getr, takže se v ní při nepoužívání "kazí" vakuum. To si člověk řekne, že by si občas pár sekund zasvítil. Jenže ouha, před tím je potřeba udělat conditioning obnášející postupné zvyšování U a I od min do max, nebo do požadované hodnoty. Po krocích 5-10 minut, takže po měsíci+ nečinnosti 3/4 hodiny rengenování, z toho půlka už dost brutal příkon i výkon. Při vynechání hrozí oblouk uvnitř, destrukce a v horším případě třeba i emise berilia.

Na hraní je celkem dobrá ruská stabilizační elektronka 6VS1, tam tohle potřeba není. Ale zas nejde chladit anoda, takže pidi výkon, nebo krátký pulzy.

PH