Re: RTG do každé rodiny (Elektronika pro domácího lékaře)

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Úterý Leden 4 02:18:13 CET 2022

No já můžu RTG dokonce oficiálně obsluhovat. A taky mám doma rengenku
podobnou té co tu na ni byl odkaz. Ale jsem si jist, že i tak by bylo
její provozování doma nelegální. Ovšem při troše papírování a menších
investic do bezpečnosti by asi šlo povolit. Legálně a bez ničeho lze za
určitých okolností provozovat zdroje ionizujícího záření snad do 1 µA.

U rentgenky je jedna past a jmenuje se conditioning:
Běžná rentgenka kvůli VN nemá getr, takže se v ní při nepoužívání "kazí"
vakuum. To si člověk řekne, že by si občas pár sekund zasvítil. Jenže
ouha, před tím je potřeba udělat conditioning obnášející postupné
zvyšování U a I od min do max, nebo do požadované hodnoty. Po krocích
5-10 minut, takže po měsíci+ nečinnosti 3/4 hodiny rengenování, z toho
půlka už dost brutal příkon i výkon. Při vynechání hrozí oblouk uvnitř,
destrukce a v horším případě třeba i emise berilia.

Na hraní je celkem dobrá ruská stabilizační elektronka 6VS1, tam tohle
potřeba není. Ale zas nejde chladit anoda, takže pidi výkon, nebo krátký
pulzy.

PH