Re: EUV - bylo Elektronika pro domácího lékaře

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Úterý Leden 4 01:53:03 CET 2022

V rtg difraktometrii (XRD) se běžně používají různé monochromátory, je
to docela zajímavá technologie. V tom bych problém neviděl.

Ale je dobré si uvědomit, že účinnost rengenky se dramaticky zhoršuje s
klesajícím napětím, normálně je to s U^2. Takže např. rengenky na XRD
využívající píky molybdenu na 17 a 19 keV je vhodné napájet 30-80 kV.
Ale u menších napětí je ještě nějaký další jev, takže když na rengenu
nastavíte třeba 16 kV, neleze z něj skoro nic, i když má Be okýnko,
kterým by i pár keV mělo v pohodě projít.

Jinak ta účinnost je cekově nic moc. Mějme třeba W:

https://slidetodoc.com/xrays-ouch-1-xrays-xrays-are-produced-when/

No a EUV oblast, to je tak 10-100 eV. Zjednodušeně vzato, by to měla v
pohodě generovat každá běžná elektronka při pár stovkách V, což by
následně fotoefektem generovalo elektrony na mřížkách i anodě a taky
ničilo sklo. V reálu se to ale neděje.

Samozřejmě, parazitně bude EUV vznikak v rengence při normálních
napětích, ale moc si nedovedu představit, co by pak zlikvidovalo X a
propustilo EUV.

PH