[OT] Tepelne cerpadlo vzduch-vzduch

Pondělí Únor 28 12:14:33 CET 2022

Asi tak. TČ vzduch-vzduch má několik problémů. A to jak na straně
získávání tepla z okolního vzduchu, tak i na té straně předávání tepla
do bytu. Tyhle klimatizace většinou nemají vyřešené odmrazování
výměníku, takže jak se teplota výměníku dostane pod nulu, začne namrzat
a ucpe se ledem. Možná stačí na chvíli pustit klimatizaci na chlazení a
nechat výměník roztát, ale takové topení bych doma nechtěl. Pak si
myslím (ale nevím), že proti "dospělým" tepelným čerpadlům bude ten
venkovní výměník trochu ošizený. Přece jde o cenu a jako klimatizace to
bude nějak fungovat vždycky.

Na straně topení - jsou tři používané principy předávání tepla a každý
je vhodný (použitelný) jen pro nějaké tepelné ztráty domu. Rozvod
ohřátého vzduchu si můžete dovolit, pokud vám toho vzduchu (tím i tepla)
stačí málo a nebudete si tím dělat doma průvan. Pokud vím, používá se to
v pasivních domech. Výměník v TČ při tom musí mít třeba až 50 stupňů a
nejen když mrzne, ale kdykoliv když se topí, jinak ten průvan bude
nepříjemný. Topný faktor je daný rozdílem teplot venkovního a vnitřního
výměníku tady je fakt nejhorší.

Podlahové topení má omezení cca na 100W/m2, víc toho nepřenese.
Hygienická norma říká, že povrch podlahy smí mít max. snad 29 stupňů. A
i to už je moc. Já mám podlahovku, u mě vychází asi 35W/m2 a podlaha je
asi o 2 stupně teplejší, než vzduch. Za mě teda nad 50W/m2 bych do
podlahovky nešel. Výhoda podlahovky je v tom, že pracuje s menší
teplotou vody, než radiátory a TČ má pak lepší topný faktor. Podlahovka
je dobrá do nízkoenergetického domu, určitě né do starého nezatepleného
baráku.

Pokud má barák větší tepelné ztráty, tak pokud TČ, jedině s radiátory.

Získávání tepla z venku - TČ vzduch-vzduch nejspíš bude jen na přitápění
na jaře a na podzim. TČ vzduch-voda mají už odmrazování výměníku, ale
jak začne pořádně mrznout, klesne tomu topný faktor i výkon a pak se
topí elektrokotlem, nebo kamnama. Zemní kolektor (vrt nebo plošný
kolektor) je na tom líp, obejdete se bez toho elektrokotle.

Anděl