RE: OT jaderný tok do evropy z Ukrajiny

Aleš Procháska ales.prochaska na divesoft.com
Čtvrtek Únor 24 20:20:42 CET 2022

Podání KI je pokud vím jediná snadno dostupná preexpoziční profylaxe, navíc při jednorázovém podání prakticky bez vedlejších účinků, takže proč to nezkusit :-) Jód 131 ve spadu občas bývá (pak se ještě uvádí, že ethanol funguje proti vstřebávání stroncia, údajně podle kazuistik z Černobylu).

Aleš Procháska

-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Petr Labaj
Sent: Thursday, 24 February, 2022 20:13
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: OT jaderný tok do evropy z Ukrajiny

Jodid draselný se bere proto, že saturuje organismus jódem, a ten už nebude přijímat radioaktivní jód z prostředí.
Ale jód už je out. Má poločas přeměny nějakých 8 dnů. Takže po případném jaderném průšvihu je to na začátku velká pecka, ale ta velmi rychle odezní. Za nějaké 3 měsíce po akci už je jód pryč.
Takže zobat dneska po 35 letech nějaké megadávky jódu je asi docela kontraproduktivní, řekl bych.

U dalších průserových látek (Stroncium 90, Caesium 137) je poločas přeměny kolem 30 let, tak těch zatím zmizela nějaká polovička. Ale ještě asi mnohem víc toho zmizelo nasáknutím do hloubky země.

Silně dlouhodobě průserové zůstává Plutonium 239, ale to je hodně těžký prvek, takže jeho mobilita asi nebude velká.

PL