Re: OT: Dovoz benzínu z PL

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Čtvrtek Únor 10 17:10:14 CET 2022

Tady se teď zapletly 2 věci: DPH a spotřební daň.
DPH je "poněkud harmonizovaná", spotřební myslím, ne a u benzínu jde o
tu spotřební.

Obecně vzato, když technik vymyslí, jak by něco šlo dělat lépe, často se
stane, že při domýšlení podrobností zjistí, proč se to tak nedělá. U
politiků to tak nefunguje. Ti to vylepšení zavedou a pak se vymýšlí
další korekce, aby to fungovalo aspoň trochu jako dřív. Takže se např.
udělá unie s volným pohybem, ale pak se vymyslí regulace, aby stát,
jehož příjmy závisí na předražení něčeho, nezkrachoval když by si to
lidi mohli přivést odjinud.
Když by se všude všechny daně sjednotily, zjistilo by se, že to stejně
nefunguje, protože jsou různé podmínky prostředí a různá mentalita lidí,
takže by se musely stejně zavést nějaké náhradní finanční transfery
(např. další dotace).

Kdysi jsem si vyslechl povídání, jak jsou politické obchody nezbytné. Že
když 1 země chce prosadit regulaci, která se zbývajícím 26 zemím nelíbí,
měla by smůlu. A že řešením je, že se všech 27 států dohodne na balíčku,
kde má každá tu jednu svojí položku, co by u ostatních sama neprošla a
to pak všichni schválí a jsou happy:-) ... Můj dodatek: Takže každá země
dostane 1 pro ni výhodnou regulaci a 26 nevýhodných - to je opravdu
výhodný obchod...

PH