SMD0603 - par otazok

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Pondělí Únor 7 11:17:54 CET 2022

[preposielam]

Ahoj,

najprv by som poreferovat o tom ako dopadol vikendovy pokus s
letovanim smd0603. Zial nedopadol dobre, teda zlyhala technika,
tentoraz letovacka s STM32. Zohrievala spicku hrotu presne tak dlho,
aby som nestihol pocinovat ani plosku na plosnom spoji... Potom
prestala tavit cin. Takze som ostal velmi sklamany. (Podla buchania v
panelaku to tipujem na nejake HDO a na to ja nemam ziadny dosah. Takze
vseobecny zaver je ten, ze v panelaku niekomu moje bastlenie velmi
vadi... Z filozofickeho pohladu je to vlastne hruba sila a primitivne
nasilie bez rozumneho dovodu a varovania vopred.)

A teraz este nejake poznamky k vyberu tych kondenzatorov.

1) DC bias je funkcí maximálního napětí, takže pokud máš kondenzátor na
50V, jeho křivka začne klesat v 10%, takže 5V. Pokud máš 16V, tak těch
10% je už
1,6Vhttp://www.china-jinpei.com/Content/upload/2018119419/201810070915239140382.png

Kapacita vs. velkost puzdra. No je vcelku logicke, ze cim mensie
puzdro, tym mensia kapacita a mensie napatie kondenzatora. Problem nie
su hodnoty do 100nF, ale prave tie 1-4,7-10uF. A z nich opat najvacsi
problem je 10uF. Takze som vyberal typ, ktory ma vsetky tieto hodnoty
a pri smd0603 vysiel na max. napatie 16V. Ak by som pozeral smd0805,
tak by to bolo napatie vyssie. Rozdiel 0603 a 0805 je vlastne nejake
napasovanie ku pouzitym puzdram integrovanych obvodov a ich rozteci
pinov.

2) vím, že označení X5R a X7R znamená tepelnou odolnost a teoreticky to
s DC biasem nesouvisí, ale prakticky ano. Najdi si pro svého výrobce a
produktovou řadu tento typ
grafu:https://passive-components.eu/wp-content/uploads/2019/03/Fig-4-MLCC-Capacitance-Loss-with-DC-BIAS-per-dielectric-type-X7R-vs-X5R.jpg

Taky pekny graf ako tento odkazovany som v datasheetoch nevidel, takze si
to treba pozriet a porovnat z roznych datasheetov. Ale kedze som pozeral na
cenu a na domace bastlenie, tak som s rozdielom x5r a x7r bol zmiereny a
akceptoval som to. Otazka je po technickej stranke, ako potom
vyberat hodnoty kondenzatorov, ked je v datasheete uvedena hodnota
1-4u7-10uF. Su to hodnoty kapacity pri nominalnom napajacom napati mcu
alebo su to kapacity, ktore maju byt napisane na prislusnom puzdre
kondenzatora? Tuto otazku zodpovedat neviem, ale drzim sa tych odporucanych
hodnot kondenzatorov na puzdre. Ak by som sa drzal tej kapacity pri
nominalnom napajacom napati, tak puzdro bude 1206 a to bude mat cca
200milovy komponent clearance a ku tym fajnovejsim rozteciam pinov sa velmi
nehodi, teda aspon podla mna. Bude mat dlhe privody a to pri tych
rychlejsich cipoch vlastne ani nemusi potom byt.

A.