Re: FVE - základní poznatky

Neděle Únor 6 21:48:27 CET 2022

Řekněme si nejdřív, jak pracuje zemní kolektor. Přes povrch země v létě
nachytá energii ze sluníčka, ta je "filtrovaná" časovou konstantou z
tepelné kapacity a tepelné vodivosti. Často se uvádí, že v hloubce cca
1,5 až 2 m teplo z léta vytvoří max. teplotu v zimě. Našel jsem o tom
nějaké info tady
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwih4q6M4uv1AhVJPuwKHeGeBs8QFnoECBAQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.mpo-efekt.cz%2Fdokument%2F1185.pdf&usg=AOvVaw2tPacISTnfa4kv1O70jBzt
a podle grafu na straně 21 to není až tak pravda. V zimě je ve 2 m
teplota alespoň nad nulou, podle toho grafu +5 stupňů. Takže k
ochlazování během zimy tam dochází.

Vlhká zemina (strana 24) má skutečně cca poloviční měrnou tepelnou
kapacitu, než voda. Otázka je, o kolik se teplota v zemi sníží odběrem
tepla a jak se ten rozdíl bude během léta vyrovnávat. Bylo by zajímavé
měřit v té hloubce teplotu někde dost daleko od kolektoru a porovnávat s
teplotou okolo trubek. Samotná teplota vody je nižší o tepelný odpor
stěn trubek + zeminy v nejbližším okolí. Pro změření teploty okolí
trubek by bylo potřeba na nějakou dobu topení vypnout a nechat vodu obíhat.

Když si spočítáte, kolik energie odeberete z kolektoru za zimu a jak se
tím změní jeho teplota, můžete logicky říct, o kolik se zvedne teplota
dodáním nějaké energie. V těch vašich 110 cm bude teplota v zimě dost
klesat už jen ochlazováním přes povrch země a účinnost akumulace
dodaného tepla bude žalostně malá. Ve vrtu, už v hloubce pod 10 m
prakticky nenaměříte rozdíl zima/léto. Tam se teplo odebírá z okolní
horniny a pokud ho tam nepřinese spodní voda, dodávání tepla přes léto
má smysl.

Dělal jsem měření teplotní odezvy ve vrtu, mám tam čtyři teplotní čidla.
TČ se spouštělo v listopadu 2020, tedy je to měření během první zimy. Na
dobu 10 hodin jsem TČ vypnul a sledoval teploty. Dole, kde je asi pohyb
spodní vody, se teplota zvedá velice rychle. Nahoře, kde je jílovec a
slínovec bez vody (voda je v 70 metrech), je to bída.

Měření průběhů teplot přes léto bylo taky zajímavé. Čekal jsem podle
těch teplotních odezev, že časové konstanty jsou tak krátké, že za týden
budou teploty ustálené. Srovnávalo se to celé léto a v menších hloubkách
(měření v 1 m neberu v úvahu) to v půlce září skončilo asi o 0,5 stupně
níž, než byly teploty před začátkem provozu.

Ta rychlá teplotní odezva je záležitost blízkého okolí trubek, pomalé
dorovnání zbývajícího teplotního rozdílu je přesun tepla ze širšího okolí.

U zemního kolektoru bych to předpokládal podobně. Zrovna v tom pdf se
říká, že zemní kolektor je temperovaný geotermálním teplem. Ale jiní
autoři píšou že je to blbost, že geotermální podíl je zanedbatelný a že
jde jen o akumulovanou energii ze sluníčka. Já jsem ve vrtu naměřil před
prvním spuštěním TČ ve 32 m 9 st, v 72 m 10 a ve 112 m 11 st. Ale zase
doma, kde mám TČ voda-voda, mi ze studně jde při průtoku cca 1000 l/hod
voda s teplotou 10,5 stupně. Nevím, z jaké hloubky se tam dostává, je to
voda z opuky. Dokud jsem bral vodu z písku (vodu mám v 1,5 m, písek od
0,5 do 2 m), klesalo to na konci zimy i pod 8 stupňů. Jenže na rozdíl od
vašeho kolektoru, kde máte vodu s lihem, já když vodu v TČ vychladím pod
0,5 stupně, a to ještě mám možná 1,5 st. teplotní spád na výměníku,
takže vlastně pod 2 stupně, tak s topením končím na "nebezpečí
zamrznutí" :-( Vy můžete jít do -15 a pořád ještě topíte.

Anděl