Re: FVE - základní poznatky

Sobota Únor 5 22:08:32 CET 2022

Uvažoval jsem přes léto dohřívat vrt, který téměř nestíhá. Podloží je
jílovec, slínovec, až do 70 m bez vody, podle teplotních čidel ve vrtu
funguje velice dobře jen konec vrtu (čidlo ve 112 m), kde to vypadá na
pohyb spodní vody. Když tam bylo -5 stupňů a přestalo se na půl dne
topit (zatopili jsme si v kamnech), teplota dole vylezla na +7 st. Mám
data a grafy za zimu 2020/2021. Přes léto se teploty vrátily téměř na
hodnoty, než se začalo topit. Uvažoval jsem přes léto dohřívat vrt, ale
v Gerotopu mi říkali, že to nemá velký smysl. Při tom všude se uvádí, že
pro regeneraci vrtu je výhodné přes léto z vrtu klimatizovat barák. Četl
jsem o vrtech pro akumulaci tepla. Je to několik vrtů na kružnici a
ohřívá se prostor mezi nimi. Nějak to funguje.

Určitě bych to neohříval přebytky elektřiny, to už má vyšší (finanční)
účinnost energii v létě cpát do sítě a v zimě si jí vybrat. Nejlevněji
mi vycházely bazénové absorbéry. Vzhledem k nízké teplotě ve vrtu by se
z toho mělo přes léto dostat až 1 KW/m2 a nějaké teplo by to mělo dát i
v noci, protože na tom absorbéru nejspíš bude kondenzovat vzdušná
vlhkost. Ale to je vrt, zemní kolektor by se měl podle chytrých pouček
regenerovat sám teplem zachyceným ze sluníčka.

Doma taky uvažuju o zemním kolektoru. Mám teď voda-voda, sice úžasný
topný faktor (voda  ve studni má 10 stupňů a topím do podlahovky), ale
výměník v TČ musím jednou za měsíc čistit od jílového bahýnka. Nejdřív
to zanášení výměníku bylo neúnosné, tak mi o půl metru prohloubili
studnu (mám vodu v 1,5 m) a místo z písku teď beru vodu z opuky. Po
prohloubení studny byla voda průzračná a už je zase trochu zakalená.

Anděl