chem: zivotnost/pouzitelnost olovene pajeci pasty bez skladovani v lednici ?

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pátek Únor 4 18:20:02 CET 2022

Mám tuhle Koki:
https://www.soselectronic.cz/products/koki/ss4-m951dk10-40-10ml-40g-60553
Mám ji v lednici od roku 2011, je na ní vytištěno datum spotřeby do 05/2012.
Funguje jako zamlada.
Používám zkrácené medicinální jehly. Oranžová projde jen po zahřátí na
vyšší teplotu, modrá při pokojové teplotě, černá už je s rezervou.
Jehly zkrácené na cca 5-10mm, samodomo pneumatický dispenser.
Je třeba volit správný poměr průměru hrotu a teploty, jinak se z pasty
vytlačuje flux a kovové částice zůstávají ve stříkačce.
V té lednici ji čas od času otočím. Jak si vzpomenu, tak jednou za 14
dní až jednou za 1/2 roku.

Proč je ta pasta tak stará a stále nespotřebovaná.
Když jsem si ji koupil, tak jsem ji napřed dávkoval ručně. Pak k ní
postavil pneumatický dispenser.
Bylo to fajn.
Jenže pak jsem objevil čaro laserem řezaných šablon. A od té doby se na
tu pastu i na dispenser už jen práší.
Dneska si fiknu šablonu i třeba jenom na jeden obvod v SO08 nebo pár odporů.
Výroba té šablony je cca 10 minut: 3 minuty příprava dat, 2 minuty práce
stroje, 5 minut kochání-se krásným výsledkem.
Laser je moc dobrý kámoš.

Pro nanášení šablonou si kupuju pastu v kyblíčcích za naprosto srandovní
peníze z Aliexpressu (za nějaké 2-3 USD kyblík, který vystačí na velké
desítky nebo i stovky malých desek).
Kupuju značku Mechanic. Ale pozor, aby to byl originál Mechanic. Je to
jejich Čínská značka, a dělá dobré výrobky (pájecí pasty, masky,
příslušensvi atd.).
A protože je známo, je jejich věci jsou dobré, tak si Číňané padělají i
svou vlastní značku.

Pastu pro šablonu už nezahřívám, ale používám ji rovnou studenou z
lednice. Jen ji v kyblíčku občas promíchám.
Dřív jsem pastu vytáhl z lednice vždy už večer, aby se přes noc zahřála
na pokojovou teplotu. Ale s tou studenou se nakonec dělá líp.  A je to
operativní.

PL