Re: Fwd: Automatizce vytápění

Petr Labaj labaj na volny.cz
Sobota Prosinec 31 17:32:08 CET 2022

K ekvitermu obecně:
No, sice to možná vypadá jako hrubý ekviterm, ale přece jen to tak možná
úplně není.
Já mám prostě jen teplotu otopné vody nastavenou (pro vnější teplotu v
daném období) s dostatečnou rezervou nad nezbytně nutnou teplotou.
Takže je to imunní vůči nějakému kolísání vnější teploty, ať už v
důsledku zásahu čidla sluncem, větrem a co já vím čím.
Přitom vím, že je ta teplota vody natolik nízká, že je spolehlivě v
pásmu, kdy dochází ke kondenzaci.
Tepelná setrvačnost domu je často mnohem větší než tepelná setrvačnost
okolí. Ale zase ne vždy.
Jak jsem psal - věřím, že se to asi dá naladit tak, že to nebude škodit.
Ale moc nevěřím, že by se to dalo naladit tak, aby to nějak měřitelně
pomáhalo.
Minimálně v případě plynového kondenzačního kotle, kterému je výstupní
teplota (je-li v rozumných mezích) celkem fuk.
U tepelného čerpadla to zřejmě může mít vliv o dost větší.

K překmitu kotle při časové regulaci:
Chyba ve Vašem uspořádání je (podle mě) v tom, že tam máte ten pokojový
termostat.
Chápu, že když už ho za drahé peníze máte, tak ho chcete použít.
Ale myslím, že nadělá víc škody než užitku.
K čemu Vám je, že měří teplotu v nějaké jedné referenční místnosti, když
v ostatních místnostech chcete mít teplotu jinou?

Proto je (podle mě) vhodnější regulovat kotel jen na teplotu otopné
vody. A lokální regulaci jednotlivých místností nechat jen na
termohlavicích.
Prostě každý se stará o své povinností: kotel má za povinnost dodávat
teplou vodu o teplotě třeba 45C, a termohlavice má za úkol udržovat v
místnosti třeba 20C.
Přitom se ta termohlavice může spolehnout na to, že její dodavatel (tj.
kotel) jí dodá vstupy, dostatečné ta to, aby mohla splnit svůj úkol.

Ke kondenzaci a kondenzátu:
Jak jsem psal výše, tak to mám zapojeno bez toho centrálního termostatu.
Kotel je nastaven jen na teplotu dodávané vody, a to s časovým řízením.
Množství kondenzátu by mělo být někde kolem 1.4 litru/m3 plynu. Lze
(skoro) celkem snadno spočítat jednoduchým výpočtem z mollových množství.
Píšu "skoro", protože v tom výpočtu se většinou uvažuje čistě s metanem.
Což nemusí být obecně pravda.
No a prakticky skoro přesně to tak u mě vychází.
Já vodu chytám a používám, takže o jejím množství mám přehled.

Používám ji jako technologickou vodu, která neobsahuje žádné vápenité
příměsi.
Na zalívání se hodí jen u rostlin, které mají rády kyselé prostředí.
Je i chuťově docela dobrá, lehounce kyselá.  Ale ke konzumaci ji
nepoužívám. Zato třeba na splachování ano.

K časové regulaci:
No já taky vím, že by ten rozdíl ve spotřebě neměl být teoreticky moc velký.
Jenže praxe mě opakovaně přesvědčuje o tom, že to tak není.
Udělal jsem opakovaně (> 10x) pokus, kdy jsem za stabilních vnějších
podmínek nechal nějakou dobu kontinuální režim a pak ten přerušovaný
(nebo i naopak, aby to nevypadalo na ovlivnění setrvačností).
No a pokaždé to vyšlo stejně, že je tam poměrně podstatný rozdíl.
Tak jsem teorii zavřel do skříně, abych na ni neviděl, a řídím se praxí.
(teda kdyby se vzaly v úvahu všechny okolnosti, tak by to asi i
teoreticky vyšlo, ale kdo by se tím zabýval, když peníze platím podle
spotřeby v praxi, ne podle nějaké teoretické, že)

To časové řízení mám trochu bohatěji strukturované. Mám nachystaných 6
různých profilů, každý ještě v provedení pro běžný pracovní den a jiný
pro víkend.
Střídání profilů pracovní den/víkend je automatické. Jen v případě
svátků s ručním zásahem.
Dřív jsem zvažoval dělat i střídání těch základních profilů automaticky
podle vnější teploty.
Ale nakonec jsem to zavrhl a střídám to ručně, protože tam můžu vzít v
úvahu i výhled do budoucna podle předpovědi počasí.
Je to během zimy tak kolem 10 zásahů, což mě nijak nezatěžuje a naopak
to dělám celkem rád.

PL