teplota sucheho ladu v krabici

Aleš Procháska ales.prochaska na divesoft.com
Pondělí Prosinec 12 22:19:01 CET 2022

Nepočítal jsem to, ale pevnost v tahu u PET s klesající teplotou roste a to až hluboko pod bod mrazu. Datasheet od jednoho druhu PET který kupujeme praví, že při 60°C má 32 MPa, při 25°C 55 MPa a při −40°C 77 MPa. Na druhou stranu v mrazu hodně zkřehne, ale když tlak nebude narůstat moc rychle, tak to nemusí být na závadu.

Aleš Procháska

-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Petr Labaj
Sent: Monday, 12 December, 2022 18:32
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: teplota sucheho ladu v krabici

Normálně panu Mrázovi věřím na slovo.
Ale tady nás asi houpe.
Aby PETka vydržela 73 barů, navíc silně podchlazená - tomu fakt nevěřím.
To mu spíš někde ten tlak unikal. Nebylo to měřeno, jestli jsem správně pochopil.

PETky od originál CocaColy měly snad kdysi podle nějaké jejich firemní normy vydržet 120 psů (120PSI=cca 8.3bar), pak to snad v rámci šetření snížili na 100 psů (cca 6.9bar).
Já rutinně vyrábím sodu/sifon/carbonated water přímo v PET flaškách.
Mám na to vyrobená víčka s autoventilkem, přes který to tlakuju. Běžné silnostěnné PETky 2l od FreewayColy z Lidlu.
Dřív jsem to foukal na 7bar, ale pak mi 1 flaška prdla a od té doby tlačím maximálně na 6bar. A evidentně i tak toho mají flašky dost.
Když taková flaška, naplněná do 2/3 vodou a natlakovaná na 7bar prdne, tak to má opravdu značný destrukční potenciál.
Zvlášť když ty moje mají v té době na sobě víčko, ze kterého dopředu kouká kovový hrot toho ventilku.
Prdnou prakticky vždy dole ve dně, takže vystartují nahoru jako raketa.

PL