Re: [OT] Snížení otáček oběhového čerpadla

Standa Palas stpalas na volny.cz
Neděle Prosinec 4 21:48:57 CET 2022

To s tím poklesu příkonu při škrcení je pravda. Chovají se tak i velké
ventilátory. Dokonce pokud je špatně spočítané VZT potrubí a ventilátor
má velký průtok, tak může dojít k tomu, že motor se přetíží tak, že se
může spálit. Stačí trochu na klapce uškrtit průtok a je po problému.
Čerpadla se chovají také tak, jemom to nebývá tak markantní. Přesný
teoretický popis neznám ale je to tak. Můžete si to i sám zkusit. Stačí
klešťák a můžete škrtit. Akorát nečekejte žádnou velkou úsporu
elektřiny. Tím snižováním průtoku nic moc nezískáte. Sice něco asi jo
ale moc to nebude. Když snížíte průtok na polovinu, tak se spotřeba o
polovinu nesníží protože o dost klesne i účinnost.
Jestli chcete opravdu uspořit, tak si pořiďte moderní elektronické
čerpadlo s magnetickým rotorem. Tyhle čerpadla žerou opravdu pár W. Tady
je rozdíl skoro jak mezi klasickou žárovkou a LED. Akorát jsou dražší
ale dnes už ani ne o moc a pak je tu i otázka životnosti elektroniky.

S.P.