[OT] Snížení otáček oběhového čerpadla

Petr Labaj labaj na volny.cz
Neděle Prosinec 4 17:12:44 CET 2022

Dobrý den.

Zprovoznil jsem měření výkonu svého plynového kondenzačního kotle.
Teploměry na topné a vratné vodě a měřič průtoku této vody.

Výsledky se mi moc nelíbí, a chtěl bych je trochu poladit.
Mám příliš malý rozdíl teploty topné a vratné vody (cca 41C a cca 36C,
tedy rozdíl jen 5C).
Je to podle mě způsobeno zbytečně velkým průtokem (cca 750 l/hod).
Celkově to pak dává v teplé vodě výkon cca 4.4 kW.
Kotel má max. výkon 14 kW.

Oběhové čerpadlo bohužel není elektronické s BLDC motorem, ale klasické
asynchronní.
Jedu samozřejmě na nejnižší stupeň, kdy by měl být příkon 45W a průtok
do nulové výšky cca 790 l/hod.
Takže tomu ty naměřené výsledky docela dobře odpovídají.

Otázka tedy zní, jak sundat otáčky a dosáhnout cca poloviční průtok.
Můžu to zaškrtit na ventilech, nebo i na centrálním kohoutu.
Ale mnohem lepší by bylo ten zbytečně velký průtok vůbec negenerovat.

Nevíte někdo prosím jak jsou dělané regulační stupně na těch čerpadlech?
Je tam více vinutí nebo odbočky na jediném vinutí?
A jak to tedy sundat?
Autotrafo a snížit napětí, tím zvednout skluz? Nebo dokonce jen nějaký
triakový regulátor?

Samozřejmě se nabízí vyměnit čerpadlo. Jenže tady je spodní díl, ve
kterém se točí turbínka,
speciálně tvarovaný přímo pro napojení další armatury. Nemá to vůbec
běžné šroubení.

Takže by padalo v úvahu buď další čerpadlo přímo na zpátečku, ale pak
bude to původní
dělat asi dost velký hydraulický odpor, a navíc to vylučuje ohřev vody v
zásobníku.

Nebo koupit nějaké elektronické čerpadlo a zkusit z něho vzít jen tu
část s motorem
a osadit na spodek toho původního.
Je tady prosím někdo, kdo má praktické znalosti s čerpadly Grundfos a
potvrdil nebo
vyvrátil by teorii, že by ta motorová část mohla být kompatibilní?

A pak ještě poslední možnost vyhodit to původní čerpadlo, zkusit nějak
ubastlit protikus
toho napojení (třeba 3D diskem), vytáhnout hadicí ty vývody ven a venku
mimo kotel
osadit nové elektronické čerpadlo. To asi ale v zimě netroufnu udělat.

Díky za případně tipy a rady.
PL