Re: Přetlakové větrání a měření částic PM2.5 PM10

Jan Půhoný konference na puhy.cz
Neděle Srpen 28 10:46:56 CEST 2022

Díky za reakce.

Moje představa byla taková, že když detekuji kouř, nějakým způsobem
vytvořím přetlak v baráku. Nemám vzduchotěsnou pasivní stavbu, ale všude
jsou trojskla a je to celkem dobře zaizolované. Problém je, že jakmile
zůstane něco otevřeno nebo i jen mikroventilace, nebo v zimě topím v krbové
vložce (i když má přívod vzduchu z venku) je v domě prostě mírný podtlak a
každé zatopení souseda je cítit. Manželka je navíc zvyklá pořád větrat
oknem a spát u otevřeného okna atd. Možná je to jen komínový efekt, bydlíme
v 1 patře, v přízemí mám garáže atd.

Je reálné vůbec takový přetlak vytvořit, aby když zůstane otevřené okno,
aby to nelezlo dovnitř?

Jinak to měření vypadá takto:

https://www.puhy.cz/temp/aqi.png

Je to ze 3 čidel, AQI index je nějaký index kvality ovzduší používaný asi
primárně v USA, nejsou to absolutní hodnoty částic mg/m3. Ty peaky krásně
odpovídají tomu když soused zatopí. Takže data mám. Dále mám i údaje o
směru větru, což je pochopitelně také rozhodující. Jde z toho dostat PM2,5,
PM10 i absolutní hodnoty v mg/m3.

Má smysl pořizovat rekuperační jednotku do nepasivního baráku? Nebo jak
jednoduše vytvořit ten přetlak? Napadlo mě i něco jako akumulace stlačeného
vzduchu nějakým kompresorem do tlakové nádoby, ale to by asi bylo dost
hlučné.

Tahat trubkou vzduch někde ze zahrady by možná trochu pomohlo, ale přijde
mi, že za pár měsíců bude ta trubka zakopaná v zemi olezlá různými
plísněmi, jak tam bude kondenzovat voda a to bych si moc nepomohl. Případně
ten uhlíkový filtr je dobrý nápad, je to ale zase další údržba. Kolik může
vydržet reálně takovýto velký filtr? Píšou tam 10 - 15 měsíců. Nemám
představu, kolik toho vzduchu musím do domu natlačit:

https://www.higarden.cz/pro-eco-vf/pro-eco-vf-uhlikovy-filtr-1900-2850m3-h-250mm/

Každopádně koukám, že to je aktuální téma. Fakt mě vytáčí, když použitelný
systém na ohřev vody fotovoltaikou pro rodinu začíná někde kolem 50.000 s
využitím stávajícího bojleru, člověk stejně musí čuchat i přes léto smrad.

Ještě jednou díky za reakce všem.

Honza Půhoný