profibus profinet

Petr Labaj labaj na volny.cz
Středa Srpen 10 14:44:49 CEST 2022

Obecně: průmyslové sběrnice nejsou sranda, kterou člověk jen tak
mimochodem přibalí ke svému projektu.
Něco jiného je legrační Modbus s režimem dotaz/odpověď bez vysokých
nároků na rychlost, a něco jiného jsou skutečné synchronní sběrnice.

Tak třeba ten Profibus a některé Vaše otázky.
Adresu stanice má stanice ve své konfiguraci. V praxi třeba nějakým
myším klavírem nebo otočnými přepínači.
Rychlost komunikace určuje master. Slave (tedy Vaše zařízení) má
povinnost se přizpůsobit.

Požadavky na časování jsou poměrně přísné. Udělat kompletně SW klienta
na nižších přenosových rychlostech asi půjde, ale zas tak úplná sranda
to nebude.
V praxi se většinou v těch klientech používají specializované obvody,
které spodní vrstvy sběrnice řeší samy. Např. chip s podivným označením
VPC3+S.

Dostat se na cyklus sběrnice 1ms je už poměrně dost přísný požadavek. Za
tu 1ms musí proběhnout obousměrná komunikace se všemi připojenými
stanice, což u jen trochu rozsáhlejší instalace nemusí být snadné. A
samozřejmě to ovlivňuje i přenosová rychlost . Třeba u Profibusu jsou
standardizovány rychlosti od nějakých minimálních (ty ale v praxi asi
muc nepoužívají) do 12 Mbit/s. V průmyslu se v praxi asi nejčastěji
používá rychlost 1.5 Mbit/s.

Co Vaše zařízení umí pak definuje tzv. GSD soubor. Ten se při
konfiguraci (v podstatě při programování) mastera načte do jeho
konfigurace a podle toho pak master přistupuje k Vašemu klientovi.

U Profinetu je to všechno ještě složitější, jak už to u Ethernetových
sběrnic bývá.
Navíc jsou 3 verze Profinetu - základní, RT, a IRT.
Liší se tím, jak moc jsou real-time - základní verze prakticky není moc
real-time, RT je takový nic moc spíš soft-real-time, až verze IRT je
skutečný hard-real-time, vhodný třeba k řízení CNC a podobně.
Pro IRT už je třeba používat speciální komponenty, kdy síťové switche
používají speciální řízení provozu na sběrnici a podobně. A vše kolem
IRT je proklatě drahé.

Ale s Profinetem jsem prakticky (na rozdíl od Profibusu) nedělal
(myšleno nic jsem tam neprogramoval).
Vše, co pochází od Siemense, je drahé a nemám to rád. A používám jen z
donucení.
Na Ethernetu naopak docela miluju  (podle mě) mnohem lépe vymyšlenou a
mnohem otevřenější sběrnici EtherCAT. Ale to už je zase jiná pohádka.

PL