OT jazykove okienko: roztec

David Obdržálek David.Obdrzalek na mff.cuni.cz
Úterý Srpen 2 20:02:30 CEST 2022

Ještě se doplním:

1. U automobilových disků je rozteč průměr té kružnice ("roztečná kružnice"), resp.
uvádí se to jako <počet šroubů> x <průměr kružnice>, např. 4x108 jsou 4 šrouby se
středy na kružnici s průměrem 108mm.

2. Na webu ÚJČ je řada definic, např. "mnohokrát se opakující stejná míra buď na
přímce n. na kružnici, jež určuje vzdálenost zubů, nýtů, šroubů a pod."

https://psjc.ujc.cas.cz/search.php?hledej=Hledej&heslo=rozte%C4%8D&where=hesla&zobraz
_ps=ps&zobraz_cards=cards&pocet_karet=3&numcchange=no%C2%AC_initial=1

a ještě z jednoho popisku tam vyplývá, že když to je na kružnici, tak to je délka
oblouku.

Ale nejvíc se mi z těch definic líbila tahle, v podstatě říkající, že to je jak kdo
chce :-) :

"= ve strojírenství vzdálenost stejnolehlých (homologických) bodů na útvarech, jež
podle jistého pravidla po sobě následují, měřená na čáře, definované uvažovaným
případem."

https://psjc.ujc.cas.cz/img.php/img/216/288347569_137213_28367_750

D.O.