Re: Délka prutové antény

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Pátek Duben 29 10:07:11 CEST 2022

[preposielam]

Ahoj,

nejake moje poznamky ku tym Vasim... Takze treba rozlisit antenu
vysielaciu a antenu prijimaciu. Ta druha je vacsinou jednoduchsia. Co
sa tyka dlzky, tu je problemov viacero. Ale na digitalnom VKV ma tuner
krok 0,05MHz - 50kHz. S takouto nepresnostou dlzky mozete teoreticky
pocitat. Potom pride to ako pocitate dlzku vlny, teda ci 3x10na8 alebo
pouzijete presnejsiu z kalkulacky. Koeficient skratenia - zalezi na
materialovej konstante prostredia, ale pokial je vacsia ako 1, vlna je
kratsia. Takze z tej teoretickej dlzky treba cosi odstrihnut... No a
potom pridu take otazky z praktickej konstrukcie. Draty treba nejako
upevnit, takze na konci urobite ocko, teda namotate 1 zavit alebo
naletujete kontaktne ocko, ale to ma zvycajne vacsiu sirku ako drat...
A potom este prisposobovaci a symetrizacny obvod... Ten ma tiez svoje
fyzikalne rozmery. Ake velke to cele ma byt? To tiez prida k celkovej
dlzke dipolu L/2. A potom su este aj ine anteny ako L/2. Najdite si na
nete radioamatersku kniznicu anten a tam je toho popisane viacej. A
ako sa to robi v praxi, je tu dost profikov, ktori by mohli napisat k
tomu viacej. To ja som len bastlic... A teraz aj komentator. :)

A.

Jenže některé stanice jsou slabší a šumí, hrajou líp, když se ten prut
někam natočí nebo to šumí, když kolem jen projdete... nebo naopak přestane
šumět. Pak by se mi hodilo místo kusu drátu tam mít trochu lepší kus drátu
--> a vybrat správnou délku je to nejmenší.

P.K.