Re: Délka prutové antény

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Úterý Duben 26 16:33:44 CEST 2022

Já jsem trochu "rebel" a s tímto výrokem nesouhlasím.  Odporuje fyzice. To
že ho spousty HAMů přebírá je proto, že někdo někdy měl anténu ( yagi ..?)
která při horším SWR ( a jinak nastavených mechanických parametrech )
dávala do hlavního směru
silnější signál, než při menším SWR a kvalitnějším přizpůsobení..   To ale
v případě složitější a ziskové antény může být reálné, neboť vzájemným
posouváním prvků a zářiče , případně změnou délek direktorů opravdu může
takový jev nastat. Energie se sice vyzáří víc ( při SWR=1 teoreticky
veškerá) ale při jiném mechanickém nastavení  do více směrů ( laloky) . No
a protože si to radioamatér neuměl nastavit tak, že při SWR=1 se to krylo s
maximem do hlavního směru, vymyslel tuhle posvátnou větu " na PSV se
nevysílá )  hojně rozšířenou.
( např.  https://sites.google.com/site/ok1dkz/technical/co-znamena-swr
dole i když je zde v trochu jiném kontextu )

Vždycky platí a platilo, že jakmile bude SVR větší než 1 , energie se
nevyzáří , ale vrací se z5 do vysílače. Neboli při SWR=1  se vyzáří maximum
energie. V rámci jedné a té samé antény.   To samozřejmě neplatí pro
odporovou zátěž a antény, jejichž části jsou z odporových materiálů.

po 25. 4. 2022 v 22:33 odesílatel ok2mtm <ok2mtm na seznam.cz> napsal:

> PS. a až budete řešit přizpůsobení, tak na PSV se nevysílá, vysílá se na
> anténu, a dnešní radiostanice běžně zvládnou „vysílat“ i bez připojené
> antény, jenom v nich zafungují ochrany, a holt se daleko nedovoláme. Na
> druhou stranu, taková kapková anténa tedy kapka na konci koaxu funguje
> také, akorát uživatelé se divili, že ty spojení nějak nejdou, ráno potom
> našli pod stožárem hromádku hliníku, což byla anténa, kterou rozebral
> „silnější“ vítr, takže zbyla jenom ta kapka. V noci na „anténu“ 10m nad
> zemí nebylo kvůli nepřízni počasí vidět.

Bez
virů. www.avast.com
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>