Cínovací lázeň - životnost

Petr Labaj labaj na volny.cz
Sobota Duben 16 19:17:13 CEST 2022

Dobrý den přeji.

Používám pro své PCB cínovací lázeň.
Ale mám s tou lázní čím dál tím větší problémy.

Když jsem s cínováním v roce 2008 začal, tak byly výsledky perfektní.
Vrstva krásně rovnoměrná a poměrně silná, dobře se na ni pájelo.
Lázeň časem degradovala. Byla na bázi chloridu cínatého, a tam se
omezená životnost předpokládala.
Vždy cca 6 měsíců to bylo dobré, pak se to začalo zhoršovat, a po 8
měsících už to bylo špatné. Na pokovený povrch se pak špatně pájelo.
Žádný problém, prostě jsem každých 6 měsíců namíchal novou lázeň.

Nicméně se to začalo i tak zhoršovat. I nově namíchaná lázeň už cínovala
špatně. I čerstvá lázeň už dávala skoro tak špatně výsledky, jako dřív
stará lázeň.
Důvod je zřejmě v degradaci chloridu cínatého. Ten při skladování
degraduje reakcí s kyslíkem.

No dobře. Tak jsem zainvestoval do nové pixle síranu cínatého.
Lázeň na bázi síranu cínatého by snad měla mít výrazně delší životnost i
v namíchaném stavu. A tedy samotný síran předpokládám (doufám) o to víc.
Jenže i nová lázeň na bázi toho síranu je špatná. Možná skoro ještě
horší, než ze starého chloridu.
Teď jsem to aplikoval na nějaký PCB, a pájení byla noční můra. I při
úplném zaplavení fluxem a kalafunou bylo skoro nemožné udělat slušný spoj.

Sem směřuje můj dotaz.
Ta cínovací lázeň kromě toho chloridu nebo síranu cínatého obsahuje
ještě thiomočovinu.
Myslíte prosím, že je možné, že to může způsobovat nějaká její degradace?
Podle bezpečnostního listu je její životnost "2 roky, v podstatě bez
omezení".
Pak je tam ještě H2SO4 v koncentraci akumulátorové kyseliny. Tam snad
čas žádnou zásadní roli nehraje.
Nebo napadá vás nějaký jiný důvod proč je to tak špatné?
Samozřejmě mě napadlo, že mě někdo uhranul nebo zaklel. Ale to jsem
vyloučil, protože jsem dobrák a tak k tomu snad nikdo neměl důvod.

Používáte vy cínovací lázně?
A pokud ano, tak prosím jaké a s jakými zkušenostmi?

Nabízí se možnost zkusit galvanické cínování (při současné změně procesu
výroby PCB).
Tady narážím na trapný problém, že nemám na pokus čistý cín.
A netuším, jak moc by vadilo použít cínovou pájku a malým obsahem olova.

Díky.
PL