Re: OT: Pasivní x86 na hraní.

Martin Vancl tux.martin na gmail.com
Středa Duben 13 10:39:05 CEST 2022

Tak jsem PC zkusil rozebrat a zapnout, na vic jsem zatim nemel cas.
Zde jsou doplnene fotky: https://data.vancl.eu/s/NzA2naGawfk9MYi

V zarizeni bezi nejaka mini linuxova distribuce. Porotoze nemecky
neumim ani slovo, vice jsem ji nezkoumal. Stejne tam bude stary
Firefox.
Funguje mi obycejny kabel DisplayPort->HDMI, ktery bezne pouzivam u
ThinkPadu. Na Aliexpressu za cca $2. Jeho fotku najdete na odkazu
vyse. Zvuk jsem nezkousel, jen obraz.

SATA - tady doufam pujde pouzit uhlovy kabel
https://www.czc.cz/premiumcord-sata-datovy-zalomeny-90-0-5m/64537/produkt
ale opet jsem nezkousel.
Smutny je chybejici napajeci konektor pro disk, ale (jak uz tu nekdo
psal) nastesti vyrobce osadil header pro USB, ze ktereho pujde vzit 5V
https://data.vancl.eu/s/R2DaKW6Zrkkc4oz
Co jsem cetl v datasheetu k desce (trochu jina verze), tak ten
neosazeny SATA konektor je sdileny s mSATA slotem.

Tohle je tipuji presne ten kabel, ktery by sel pouzit (kdyby mela
deska napajeci konektor):
https://www.aliexpress.com/item/4000879801137.html

Co jsem hledal, tak na CZC se da koupit 256GB mSATA SSD za 1150 Kc-
https://www.czc.cz/kingston-kc600-msata-256gb/313592/produkt - zadny
zazrak.
Radeji zkusim pouzit 2,5" SATA SSD, starych 120GB tu par mam.

Chybi druhy slot na RAM, za me zklamani. 2GB RAM tu mam spoustu.

Takze zamrzi neosazeny PCIe slot.
Paralelni port take chybi.

Zajimal by me uhlovy pinheader vedle chybejiciho PCIe. Vite nekdo, k
cemu slouzi?
Tipuji, ze tam nekde byla ctecka SmartCard, otvor a ikona na prednim
panelu tomu napovidaji. Mozna proto je ve skrini to prazdne misto.

Zkousel jsem merit spotrebu wattmetrem z Lidlu a po nabootovani do
linuxu jen zobrazena plocha a ukazal 6W.

Jeste potrebuji vyzkouset vykon, jak moc to bude (ne)pouzitelne. Jako
nahrada Raspberry Pi by to snad mohlo byt ok. Kdyby to umelo fungovat,
jako odlehceny desktop, bylo by to skvele.
Umim si zarizeni predstavit na https://ltsp.org/ (Linux Terminal
Server Project), nakonec to byl tenky klient. Kdysi jsem provozoval
LTSP z beznych pocitacu a chodilo to dobre.

Kdo by potreboval dalsi sitovku, muze pouzit USB 3.

Kdyz to shrnu: pokud se podari osadit 2,5" SSD (i kdyby nebootovalo,
/boot bych pripojil na 2GB mSATA) budu za tu cenu spokojeny.

Jsem zvedavy, az vyzkousim nejake xubuntu na desktop. Ale zazraky
necekam, tady je srovnani s ThinkPadem X220 a jeho 11 let starym Intel
Core i5 2520M. Podle benchmarku je AMD 3x pomalejsi:
https://www.cpubenchmark.net/compare/AMD-GX-217GA-SOC-vs-Intel-i5-2520M/2138vs809

--
S pozdravem
Ing. Martin Vancl