Nabijeni EV

Jaroslav Buchta jaroslav.buchta na hascomp.cz
Neděle Duben 10 21:33:17 CEST 2022


Jeste detail, jak jsem pochopil, PWM ma definovany rozsah, kdy si 
nabijene zarizeni vyzaduje datovou komunikaci.  Pak to asi musi 
nabijecka podporovat, jinak smula.
Dne 10.04.2022 v 21:30 Jaroslav Buchta napsal(a):
> Zrovna to studuju kvuli projektu, je to hodne slozite. AC a PWM je asi 
> v pohode. Ale DC pouziva bud CAN, nebo dnes uz spis Power Line Com. 
> coz je v podstate ethernet vcetne moznosti zabezpeceni a certifikatu.
> K tomu je definovana vymena stavu pres kombinaci odporu/napeti na 
> dratech.
> Kazdopadne pozadavek na proud/napeti se da ridit prubezne, auto je 
> master a nabijecka posloucha.
>
> Dne 10.04.2022 v 21:23 AZE napsal(a):
>> Ještě další nejasnosti. Když se provede úvodní cyklus, do auta jde 
>> 1kHz PWM, nabíjení se spustí. Signál 1kHz tam musí jít stále po celou 
>> dobu nabíjení? Dá se během nabíjení měnit střída, a tedy proud, nebo 
>> je nabíječka nastavená napevno?
>> aze
>>
>>
>> -----Původní zpráva----- From: Pavel Urbančík
>> Sent: Sunday, April 03, 2022 12:35 PM
>> To: 'HW-news'
>> Subject: RE: Nabijeni EV
>>
>> S tím nabíjecím proudem je to tak že max výkon na fázi je daný palubní
>> nabíječkou.
>>
>> ID4, Enyaq umí jen 16A na fázi.
>> Americká auta (Tesla) umí i 32A na fázi, opět je to dané trhem kde v 
>> americe
>> je často 1F rozvod.
>>
>> Je to ale auto od auta jiné a je potřeba ověřit.
>> Auta stavěná pro evropský trh počítají s 3F přípojkama domů a menším
>> celkovým hlavním jističem. Proto taky mí jen těch 16A
>> Přijde mi to logické a nedoufal bych v to že nové evropské auta budou 
>> umět
>> 32A.
>>
>> Navíc mi přijde jako fikce počítat s větším než 16A nabíjením. Sám 
>> mám doma
>> 3x XTM a na střeše 10kWp a stejně nabíjím jen 1F 16A a druhou jsem v 
>> létě
>> připínal hodně málo často.
>>
>> Nesnažil bych se to tedy moc komplikovat.
>> Doporučuju udělat nabíječku 3F z DS a 1F ze soláru. V létě se bude 
>> vytěžovat
>> 1F do auta, v topné sezoně se bude nabíjet 3F ze sítě.
>> EVSE pro 3F a 1F je stejný, auto to neřeší.
>>
>>
>> Pavel
>>
>>
>>
>> -----Original Message-----
>> From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of AZe
>> Sent: neděle 3. dubna 2022 12:24
>> To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
>> Subject: Re: Nabijeni EV
>>
>> :( Překlep, 3x16A není 21kW, ale 11. Teoreticky by se dalo nabíjet až 
>> 3x32A,
>> tedy 22kW.
>> aze
>>
>> -----Původní zpráva-----
>> From: AZe
>> Sent: Sunday, April 03, 2022 12:04 PM
>> To: HW-news
>> Subject: Re: Nabijeni EV
>>
>> To DC mne napadlo jen proto, že by možná šlo nabíjet výkonem od nuly, 
>> ale
>> asi je to hloupost. Přebytků stejně nemám tolik, aby to nabíjelo celý 
>> výkon,
>> snad v létě. Něco by se muselo něco přibírat ze sítě. Dalo by se i cca
>> 10A/230V AC z baterií, jen jedna fáze, ale za cenu dalších ztrát. Je 
>> to jen
>> teorie.
>> Ze sítě mám teoreticky až 3x32A, realita je 3x16A, to je 21kW, což je 
>> asi
>> běžný limit AC 3f nabíječek v autě.
>> aze
>>
>> -----Původní zpráva-----
>> From: Pavel Urbančík
>> Sent: Sunday, April 03, 2022 11:37 AM
>> To: 'HW-news'
>> Subject: RE: Nabijeni EV
>>
>> S tímto modulem nemám zkušenost, ale má analogový vstup a jde podle 
>> všeho
>> nastavit kolik bude minimální proud při 0V na analogovém vstupu.
>> Co mě překvapilo je, že tam není nikde napsané jak se zastavuje a pouští
>> nabíjení, tzn jestli jde ze starny toho EVSE zastavit korektně nabíjení.
>> V principu je potřeba myslet na to že když bude PWM odpovídat proudu 
>> menšímu
>> než 6A, tak auto může spadnou do erroru.
>>
>> DC nabíjeni doma mi přijde řádově složitější. Nevidím v tom žádný bonus,
>> nebo jakým výkonem plánujete nabíjet?
>> Důležité u DC nabíjení je myslet na to že nabíjení řídí auto, 
>> nabíječka je
>> "jen" spínaný zdroj, který umí říct autu kolik má dostupného výkonu.
>>
>> Pavel
>>
>>
>> -----Original Message-----
>> From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of AZe
>> Sent: neděle 3. dubna 2022 10:38
>> To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
>> Subject: Re: Nabijeni EV
>>
>> Myslím tento modul:
>> https://eskutr.cz/prislusenstvi/645-evse-kit-v11-for-ev-nabijeci-stanice-kab 
>>
>> ely.html
>> Co se stane, když se bude řídící napětí na vstupu AN pomalu zvyšovat od
>> nuly? Anebo obráceně, bude se snižovat? Proběhnou všechny stavy A-C? 
>> Jde o
>> to, aby nedocházelo k chybám a fungovalo to samo.
>> Nebylo by lepší řešit nabíjení v rozsahu výkonu od nuly pomocí DC 
>> konektoru
>> s  konverzí nad 400V?
>> aze
>>
>>
>> -----Původní zpráva-----
>> From: Pavel Urbančík
>> Sent: Sunday, April 03, 2022 10:09 AM
>> To: 'HW-news'
>> Subject: RE: Nabijeni EV
>>
>> Bambule na kabelu přenosné nabíječky obsahuje:
>> - elektroniku pro generování CP signálu
>> - relé
>> - meření unikajícího DC proudu (nahrazuje chránič typu B)
>>
>> Pokud se na auto připojí jen napájení bez správného CP signálu, tak se
>> nestane nic nebo hodí chybu.
>> Autou hlídá jestli se projdou stavy správně, tzn je potřeba aby správně
>> prošly stavy A-B-C.
>> Tzn pokud je na CP trvale PWM, tak se nabíjeni nepustí.
>> Průběh je takový:
>> - je potřeba tam mít DC12V - Stav A
>> - pak auto připojí odpor 2K7 mezi PE a CP, tím se přejde Stavu B
>> - pustí se PWM na straně EVSE
>> - auto sepne 1K3 a na to EVSE tím se sepne relé v EVSE - Stav C
>>
>> Minimální proud je 6A, při nižším hodí auto chybu (asi jak který 
>> model, ale
>> VW a škoda spadne do chyby a pomůže až přechod do stavu A) Když se 
>> nastaví
>> 9V trvale na CP, tak se přechází do stavu B1 a znamená pozastavení 
>> nabíjení
>> ze strany wallboxu
>>
>> PP signál propojený odporem přímo v konektoru a většina kabelů jej nemá
>> vyvedených ven, určují průřez kabelu mezi konektorem a volným koncem.
>> Na straně EVSE modulu se pak dává stejný odpor.
>>
>> Používám taky vytěžování soláru do auta, ale tlačím to přes EVSE od
>> Tecomatu, kde se řídí vše z PLC.
>>
>> Pavel
>>
>>
>>
>> -----Original Message-----
>> From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of AZE
>> Sent: neděle 3. dubna 2022 0:41
>> To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
>> Subject: Re: Nabijeni EV
>>
>> Nabíječky v autech jsou přizpůsobené konkrétní baterii, bambule na 1f
>> kabelech asi slouží pro omezení proudu na 10A PWM signálem 1kHz kvůli
>> domovní instalaci. S 3f kabelem bez bambule na AC nabíječkách si 
>> omezí výkon
>> samy třeba na 11 nebo 22kW. Předpokládám, že kdyby se auto s nabíječkou
>> 3,7kW připojilo na síť přímo bez tzv. "nabíječky" na kabelu nebo bez
>> wallboxu, nastaví se proud rovnou na 16A. Nebo je v tom nějaký háček?
>> V nabíjecím konektoru je ještě odpor mezi N a pomocným kontaktem (ne 
>> CP, tím
>> druhým).
>> Znamená to tedy, že na kontaktech pro DC nabíjení je připojena přímo 
>> baterie
>> a dal by s z ní odebírat proud, nebo je tam ještě něco, stykač...?
>> aze
>>
>>
>>
>> -----Původní zpráva-----
>> From: Pavel Urbančík
>> Sent: Saturday, April 02, 2022 11:22 PM
>> To: 'HW-news'
>> Subject: RE: Nabijeni EV
>>
>> U nových aut je palubní nabíječka většinou 3x 1F. Vyzkoušno na Tesla, 
>> ID4,
>> Enyaq.
>> Mám vyzkoušeno že autu je jedno která fáze je zapojena a nabíjí 
>> klidně i na
>> 2F a i bez fázového posunutí. (Je tam samořejmě riziko přetížení N 
>> vodiče,
>> tzn to asi není spráný postup)
>>
>> Tady je ukázka 3F tesla nabíječky
>> https://www.youtube.com/watch?v=Y6xoNqbBpXc
>>
>>
>> Pavel
>>
>>
>> -----Original Message-----
>> From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Petr Labaj
>> Sent: sobota 2. dubna 2022 23:09
>> To: hw-list na list.hw.cz
>> Subject: Re: Nabijeni EV
>>
>> Pokud jsou mé informace správné, tak DC nabíječka (ve stojanu) je 
>> skutečně
>> nabíječka.
>> Její výstup je připojený přímo na kontakty baterky.
>> Takže komunikace musí vyhandlovat parametry toho nabíjení mezi autem a
>> stojanem.
>>
>> U pomalého AC nabíjení je nabíječka v autě.
>> Ta škatule na zdi (wallbox) komunikuje s autem jen proto, aby dala 
>> nabíječce
>> v autě vědět, kolik si může v každém okamžiku odebírat ze sítě.
>> U 1f nabíjení asi musí být v autě zvyšující měnič. U 3f zřejmě někdy 
>> taky.
>>
>> PL
>>
>> ********************
>>
>> Dne 2.4.2022 v 22:51 AZE napsal(a):
>>> Trošku jsem se zabýval nabíjením elektromobilů, ale nemám jasno
>>> ohledně DC rychlonabíjení. AC nabíjení, z domácích tzv, wallboxů 1f a
>>> 3f a z nabíječek s krabicí na kabelu 1f chápu, to žádné nabíječky
>>> nejsou, název jen mate uživatele. Jak vlastně funguje rychlonabíjení
>>> 50kW, třeba u ČEZ? Baterie auta má cca 400V, pro těch 50kW to je cca
>>> 125A, u 100kW je to už 250A. DC proud má v konektoru dva kolíky, a k
>>> tomu tam jsou dva fousy pro komunikaci. Nabíječka je ve stojanu, pro
>>> AC je v autě. Jak vlastně nabíječka komunikuje s autem? Zcela jistě
>>> tam musí být AC/DC měnič na vyšší napětí, běžný 3f usměrňovač by těžko
>>> dodal z 3f sítě  400V DC.
>>> aze
>>>
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list




Další informace o konferenci Hw-list