Nabijeni EV

Jaroslav Buchta jaroslav.buchta na hascomp.cz
Neděle Duben 10 21:30:49 CEST 2022


Zrovna to studuju kvuli projektu, je to hodne slozite. AC a PWM je asi v 
pohode. Ale DC pouziva bud CAN, nebo dnes uz spis Power Line Com. coz je 
v podstate ethernet vcetne moznosti zabezpeceni a certifikatu.
K tomu je definovana vymena stavu pres kombinaci odporu/napeti na dratech.
Kazdopadne pozadavek na proud/napeti se da ridit prubezne, auto je 
master a nabijecka posloucha.

Dne 10.04.2022 v 21:23 AZE napsal(a):
> Ještě další nejasnosti. Když se provede úvodní cyklus, do auta jde 
> 1kHz PWM, nabíjení se spustí. Signál 1kHz tam musí jít stále po celou 
> dobu nabíjení? Dá se během nabíjení měnit střída, a tedy proud, nebo 
> je nabíječka nastavená napevno?
> aze
>
>
> -----Původní zpráva----- From: Pavel Urbančík
> Sent: Sunday, April 03, 2022 12:35 PM
> To: 'HW-news'
> Subject: RE: Nabijeni EV
>
> S tím nabíjecím proudem je to tak že max výkon na fázi je daný palubní
> nabíječkou.
>
> ID4, Enyaq umí jen 16A na fázi.
> Americká auta (Tesla) umí i 32A na fázi, opět je to dané trhem kde v 
> americe
> je často 1F rozvod.
>
> Je to ale auto od auta jiné a je potřeba ověřit.
> Auta stavěná pro evropský trh počítají s 3F přípojkama domů a menším
> celkovým hlavním jističem. Proto taky mí jen těch 16A
> Přijde mi to logické a nedoufal bych v to že nové evropské auta budou 
> umět
> 32A.
>
> Navíc mi přijde jako fikce počítat s větším než 16A nabíjením. Sám mám 
> doma
> 3x XTM a na střeše 10kWp a stejně nabíjím jen 1F 16A a druhou jsem v létě
> připínal hodně málo často.
>
> Nesnažil bych se to tedy moc komplikovat.
> Doporučuju udělat nabíječku 3F z DS a 1F ze soláru. V létě se bude 
> vytěžovat
> 1F do auta, v topné sezoně se bude nabíjet 3F ze sítě.
> EVSE pro 3F a 1F je stejný, auto to neřeší.
>
>
> Pavel
>
>
>
> -----Original Message-----
> From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of AZe
> Sent: neděle 3. dubna 2022 12:24
> To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
> Subject: Re: Nabijeni EV
>
> :( Překlep, 3x16A není 21kW, ale 11. Teoreticky by se dalo nabíjet až 
> 3x32A,
> tedy 22kW.
> aze
>
> -----Původní zpráva-----
> From: AZe
> Sent: Sunday, April 03, 2022 12:04 PM
> To: HW-news
> Subject: Re: Nabijeni EV
>
> To DC mne napadlo jen proto, že by možná šlo nabíjet výkonem od nuly, ale
> asi je to hloupost. Přebytků stejně nemám tolik, aby to nabíjelo celý 
> výkon,
> snad v létě. Něco by se muselo něco přibírat ze sítě. Dalo by se i cca
> 10A/230V AC z baterií, jen jedna fáze, ale za cenu dalších ztrát. Je 
> to jen
> teorie.
> Ze sítě mám teoreticky až 3x32A, realita je 3x16A, to je 21kW, což je asi
> běžný limit AC 3f nabíječek v autě.
> aze
>
> -----Původní zpráva-----
> From: Pavel Urbančík
> Sent: Sunday, April 03, 2022 11:37 AM
> To: 'HW-news'
> Subject: RE: Nabijeni EV
>
> S tímto modulem nemám zkušenost, ale má analogový vstup a jde podle všeho
> nastavit kolik bude minimální proud při 0V na analogovém vstupu.
> Co mě překvapilo je, že tam není nikde napsané jak se zastavuje a pouští
> nabíjení, tzn jestli jde ze starny toho EVSE zastavit korektně nabíjení.
> V principu je potřeba myslet na to že když bude PWM odpovídat proudu 
> menšímu
> než 6A, tak auto může spadnou do erroru.
>
> DC nabíjeni doma mi přijde řádově složitější. Nevidím v tom žádný bonus,
> nebo jakým výkonem plánujete nabíjet?
> Důležité u DC nabíjení je myslet na to že nabíjení řídí auto, 
> nabíječka je
> "jen" spínaný zdroj, který umí říct autu kolik má dostupného výkonu.
>
> Pavel
>
>
> -----Original Message-----
> From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of AZe
> Sent: neděle 3. dubna 2022 10:38
> To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
> Subject: Re: Nabijeni EV
>
> Myslím tento modul:
> https://eskutr.cz/prislusenstvi/645-evse-kit-v11-for-ev-nabijeci-stanice-kab 
>
> ely.html
> Co se stane, když se bude řídící napětí na vstupu AN pomalu zvyšovat od
> nuly? Anebo obráceně, bude se snižovat? Proběhnou všechny stavy A-C? 
> Jde o
> to, aby nedocházelo k chybám a fungovalo to samo.
> Nebylo by lepší řešit nabíjení v rozsahu výkonu od nuly pomocí DC 
> konektoru
> s  konverzí nad 400V?
> aze
>
>
> -----Původní zpráva-----
> From: Pavel Urbančík
> Sent: Sunday, April 03, 2022 10:09 AM
> To: 'HW-news'
> Subject: RE: Nabijeni EV
>
> Bambule na kabelu přenosné nabíječky obsahuje:
> - elektroniku pro generování CP signálu
> - relé
> - meření unikajícího DC proudu (nahrazuje chránič typu B)
>
> Pokud se na auto připojí jen napájení bez správného CP signálu, tak se
> nestane nic nebo hodí chybu.
> Autou hlídá jestli se projdou stavy správně, tzn je potřeba aby správně
> prošly stavy A-B-C.
> Tzn pokud je na CP trvale PWM, tak se nabíjeni nepustí.
> Průběh je takový:
> - je potřeba tam mít DC12V - Stav A
> - pak auto připojí odpor 2K7 mezi PE a CP, tím se přejde Stavu B
> - pustí se PWM na straně EVSE
> - auto sepne 1K3 a na to EVSE tím se sepne relé v EVSE - Stav C
>
> Minimální proud je 6A, při nižším hodí auto chybu (asi jak který 
> model, ale
> VW a škoda spadne do chyby a pomůže až přechod do stavu A) Když se 
> nastaví
> 9V trvale na CP, tak se přechází do stavu B1 a znamená pozastavení 
> nabíjení
> ze strany wallboxu
>
> PP signál propojený odporem přímo v konektoru a většina kabelů jej nemá
> vyvedených ven, určují průřez kabelu mezi konektorem a volným koncem.
> Na straně EVSE modulu se pak dává stejný odpor.
>
> Používám taky vytěžování soláru do auta, ale tlačím to přes EVSE od
> Tecomatu, kde se řídí vše z PLC.
>
> Pavel
>
>
>
> -----Original Message-----
> From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of AZE
> Sent: neděle 3. dubna 2022 0:41
> To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
> Subject: Re: Nabijeni EV
>
> Nabíječky v autech jsou přizpůsobené konkrétní baterii, bambule na 1f
> kabelech asi slouží pro omezení proudu na 10A PWM signálem 1kHz kvůli
> domovní instalaci. S 3f kabelem bez bambule na AC nabíječkách si omezí 
> výkon
> samy třeba na 11 nebo 22kW. Předpokládám, že kdyby se auto s nabíječkou
> 3,7kW připojilo na síť přímo bez tzv. "nabíječky" na kabelu nebo bez
> wallboxu, nastaví se proud rovnou na 16A. Nebo je v tom nějaký háček?
> V nabíjecím konektoru je ještě odpor mezi N a pomocným kontaktem (ne 
> CP, tím
> druhým).
> Znamená to tedy, že na kontaktech pro DC nabíjení je připojena přímo 
> baterie
> a dal by s z ní odebírat proud, nebo je tam ještě něco, stykač...?
> aze
>
>
>
> -----Původní zpráva-----
> From: Pavel Urbančík
> Sent: Saturday, April 02, 2022 11:22 PM
> To: 'HW-news'
> Subject: RE: Nabijeni EV
>
> U nových aut je palubní nabíječka většinou 3x 1F. Vyzkoušno na Tesla, 
> ID4,
> Enyaq.
> Mám vyzkoušeno že autu je jedno která fáze je zapojena a nabíjí klidně 
> i na
> 2F a i bez fázového posunutí. (Je tam samořejmě riziko přetížení N 
> vodiče,
> tzn to asi není spráný postup)
>
> Tady je ukázka 3F tesla nabíječky
> https://www.youtube.com/watch?v=Y6xoNqbBpXc
>
>
> Pavel
>
>
> -----Original Message-----
> From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Petr Labaj
> Sent: sobota 2. dubna 2022 23:09
> To: hw-list na list.hw.cz
> Subject: Re: Nabijeni EV
>
> Pokud jsou mé informace správné, tak DC nabíječka (ve stojanu) je 
> skutečně
> nabíječka.
> Její výstup je připojený přímo na kontakty baterky.
> Takže komunikace musí vyhandlovat parametry toho nabíjení mezi autem a
> stojanem.
>
> U pomalého AC nabíjení je nabíječka v autě.
> Ta škatule na zdi (wallbox) komunikuje s autem jen proto, aby dala 
> nabíječce
> v autě vědět, kolik si může v každém okamžiku odebírat ze sítě.
> U 1f nabíjení asi musí být v autě zvyšující měnič. U 3f zřejmě někdy 
> taky.
>
> PL
>
> ********************
>
> Dne 2.4.2022 v 22:51 AZE napsal(a):
>> Trošku jsem se zabýval nabíjením elektromobilů, ale nemám jasno
>> ohledně DC rychlonabíjení. AC nabíjení, z domácích tzv, wallboxů 1f a
>> 3f a z nabíječek s krabicí na kabelu 1f chápu, to žádné nabíječky
>> nejsou, název jen mate uživatele. Jak vlastně funguje rychlonabíjení
>> 50kW, třeba u ČEZ? Baterie auta má cca 400V, pro těch 50kW to je cca
>> 125A, u 100kW je to už 250A. DC proud má v konektoru dva kolíky, a k
>> tomu tam jsou dva fousy pro komunikaci. Nabíječka je ve stojanu, pro
>> AC je v autě. Jak vlastně nabíječka komunikuje s autem? Zcela jistě
>> tam musí být AC/DC měnič na vyšší napětí, běžný 3f usměrňovač by těžko
>> dodal z 3f sítě  400V DC.
>> aze
>>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list




Další informace o konferenci Hw-list