Re: OT Výkon jaderného odpadu v ČR

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pondělí Duben 4 17:54:57 CEST 2022

Obávám, že "malé modulární reaktory" jsou podobný případ jako řízená
jaderná fúze. Taky jsou desítky let už za dveřmi.
Nápad vyrábět reaktory metodami hromadné výroby sice vypadá na první
pohled hezky. Hromadná výroba = levný produkt.
Jenže se obávám, že všechny ostatní náklady již budou stejné jako u
běžné velké jaderky. A pokud by se mělo těch malých reaktorů nasadit víc
na různých místech, tak ty vedlejší náklady (které budou zřejmě vyšší
než cena vlastního reaktoru) by se platily vícenásobně.
Navíc zřejmě bude stále platit, že malý reaktor = malá aktivní zóna =
požadavek na vysoce obohacené palivo.
Mám pocit, že v ponorkách je palivo obohacováno snad až skoro na zbrojní
úroveň, tedy ve vysokých desítkách procent. V našich  VVER je to jenom
někde kolem 4.5%, v RBMK (který byl i proto tak obrovský) dokonce
přírodní Uran bez obohacení (tj. 0.7%).
Takže si myslím, že kdyby se udělal nějaký modelový velký reaktor, který
by se pak stavěl ve velkém, muselo by to vyjít líp.
Jestli na mantra o "malých modulárních reaktorech" není obvyklá básnička
ekologistů, jako protiargument proti stavbě běžných jaderek.

PL