Re: [OT] Tepelné čerpadlo (LNG energeticka bilance)

Pátek Duben 1 23:53:07 CEST 2022

Ještě k tomu snižování teploty - TČ má jedno specifikum. Pokud máte TČ s
řízením výkonu (frekvenční měnič) a s radiátory a jede např. 24 hodin na
stálý nízký výkon, radiátory mají 35 stupňů (o 15 st. víc než je teplota
interiéru), tomu odpovídá nějaký topný faktor (COP) cca 4,7.
Teď to topení na půl dne vypnete, ale teplota klesne třeba jen o 2
stupně. V baráku máte spoustu naakumulovaného tepla, takže pokud je
venku na nule a teplota klesla z 20 o 2 stupně, z akumulovaného tepla se
spotřebovalo 10%. Řekněme, že střední výkon vyzářený barákem za toho půl
dne byl menší o 5% a za celý den je úspora tepla 2,5%.

Velice přibližně lze říct, že pro dohnání toho poklesu teploty musíte
toho půl dne topit téměř dvojnásobným výkonem, nebo kratší dobu ještě
vyšším výkonem. Pro dvojnásobný výkon budou mít radiátory 50 st. a
trochu klesne i teplota primáru.

Na svoje TČ jsem si udělal takový excelovský výpočet. Sestavil jsem
vzorec tak, aby křivka pokud možno procházela body, ve kterých bylo TČ
měřeno na zkušebně. https://vaelektronik.cz/tepcerp/files/cop.xls Takže
si můžu zjistit COP pro libovolné teploty. Při teplotě primáru 0
(uvažuju zem-voda) a topné 35 st. bude COP samotného TČ (bez příkonu
oběhovek) 4,73. Pokud budeme toho půl dne topit dvojnásobným výkonem na
50 st, dejme tomu že na primáru teplota klesne na -2 st, klesne COP na
3,35. Pro TČ s výkonem 7 KW stoupne příkon z 1,48 na 2,09 KW.

To ušetření 2,5% tepelné energie zvedne spotřebu el. energie cca 1,4x.
Ale to jsem uvedl záměrně ten horší případ. Pokud mám podlahovku, kde je
teplota nižší a tolik se nemění, vychází to líp a když mám TČ zap/vyp
(bez frekvenčního měniče), je už téměř jedno, kdy topí a netopí. Takže
při tom šetření teplem se spotřeba zas až tak nezvýší :-) ale jen hodně
těžko by se mohla snížit.

Anděl