Re: oscilátor

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Pátek Duben 1 12:52:05 CEST 2022

[preposielam]

Dobry den,

ja by som len taku malu poznamku na margo oscilatorov v mcu. Mam taku
pokusnu staru dosku s PIC16F874, na ktorej skusam rozne veci. Jednou z
nich bol aj obvod oscilatora a vplyvu zatazovacich kapacit a serioveho
odporu na pine OSC2. Na mikrokontroleri som mal softwarovo nastaveny
interrupt od TMR2 na 64us. Po piatich rokoch som zistil, ze interrupt
odplaval o 1us pri 4MHz krystali. Odovodnil som si to tak, ze
suciastky starnu, starne krystal, starne seriovy odpor a starnu aj
kondenzatory. A myslim si, ze podobne to bude aj s tym 32kHz krystalom
s hradlom hcu04. Dalsia otazka je ako ten 32kHz krystal naladit presne
na 32,768kHz. Tam potom budu otazky ako 27pF vs. 25pf, 47pF vs. 56pF,
stabilita 100k a v neposlednom rade aj zatazenie toho oscilatoroveho
hradla dalsimi obvodmi v obvode, to sme povodne na scheme nevideli, a
zatazenie osciloskopickou sondou 10-14pF. A potom este vplyv zvlnenia
napajacieho napatia na obvod oscilatora. A teplotu radsej ani nebudem
spominat, bo si myslim, ze to bude pakaren sama o sebe...

A.

Zdravim,

jen takovou jednoduchou uvahou.

Okolo krystalu je idealni kapacita cca 2x tj. na 12,5pf krystal je ideal
25pF.

Pokud se podivam na kmitani hradla jako RC obvod, doplnim 25pF, tak mi
vyjde dle on-line kalkulatoru seriovy odpor cca 200k RC Circuit
Calculator (omnicalculator.com)
<https://www.omnicalculator.com/physics/rc-circuit>

Pokud si reknu, ze kapacita musi byt pouzita pro samotny krystal i
samotny RC obvod, tak na vystupu krystalu bych dal kapacitu 50pF(soucet
krystalu + RC obvodu), do serie bych dal seriovy rezistor tech 200k i
kdyz se mi to na zacatku zdalo moc. U mcu vzdy vidim seriovy odpor pro
eliminaci vyzarovani ci minimalne naladeni vystupu digitalniho IO na
50ohmovou impedanci, jak to tam je zapojeno vlastne nevim, schematicky,
tam je hradlo. Ono neni ovsem hradlo jako hradlo, nekdy to hradlo je
spis komparator a nekdy je spis analog. Taky ta rychlost s jakou udelaji
prekmit a co to provede mistne je otazkou.

Jirka

>* Tak jsem nahradil souèástky podle doporuèeného katalogového zapojení,
*>* ale dostal jsem úplnì neèekaný kmitoèet (5x vìtší).
*>* Schema se správnými hodnotami souèástek:
*>* http://jindra.sweb.cz/xtal_sch.png <http://jindra.sweb.cz/xtal_sch.png>
*>* Obrázek z osciloskopu s vyznaèeným kmitoètem, který bych oèekával:
*>* http://jindra.sweb.cz/xtal.png <http://jindra.sweb.cz/xtal.png>
*>>* Asi neumím èíst v tom datasheetu :(*