RE: Pozor na fligny poskytovatelů internetu

Šerých Jakub Serych na panska.cz
Čtvrtek Září 30 15:15:22 CEST 2021

Je ten dokument někde k vidění? Mě by zajímalo jak je to v něm s IP adresami, pokud se to tam řeší.

 Zařídil jsem si na chatu VDSL od O2 a zjistil jsem, že už nedávají veřejnou IPv4 (je dynamicky NATovaná pro nějaký pool zákazníků směrem ven, ale směrem dovnitř se na ní nedostanu). Na dlouholetém domácím VDSL připojení mám "pseudopevnou" IPv4 stále platnou. Což o to, to bych ještě celkem chápal, IPv4 je málo, ale proč totéž dělají s IPv6 (mám ji, ale z Internetu se na ní nedopingnu). Nabízí za měsíční příplatek pevnou IPv4 i IPv6, ale jednak nepotřebuji pevnou (používám DynDNS) a jednak plně funkční alespoň IPv6 bych u služby která se jmenuje "připojení k Internetu" považoval za samozřejmost.
Takhle to já považuji tak maximálně za "odchozí připojení k Internetu", ale ne za plnohodnotnou službu. A to nemluvím o tom, že u přidělování IPv6 nepostupují podle příslušného RFC, kde se doporučuje úplně koncovým smrtelníkům přidělovat IPv6-prefix/52 nikoliv IPv6-prefix/64

Jakub Šerých

-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of cizek.milan na seznam.cz
Sent: Thursday, September 30, 2021 2:57 AM
To: 'HW-news' <hw-list na list.hw.cz>
Subject: RE: Pozor na fligny poskytovatelů internetu

Tak máme tu letos zavedené novinky, které musí každý ISP veřejně mít a garantovat.
Viz rychlost minimální, běžně dostupná, maximální a inzerovaná. Přičemž u každého pojmu je jasně určena (zejména minimální, běžně dostupná), kvalitativní kritéria, podle kterých lze snadno vyhodnotit OK/reklamace.
K tomu cca 2 týdny zpět ČTÚ spustilo svůj "oficiální" měřák rychlosti, který pro podobné případy doporučuje, včetně metodiky.
Můžete tedy velmi snadno podat případnou reklamaci, pokud parametry služby nejsou v pořádku a nekorespondují s parametry uvedenými ve smlouvě (výše uvedené pojmy musí být její součástí).
Nicméně pokud máte možnost optiky, není absolutně co řešit a moc nechápu setrvávání na VDSL, i za cenu nějakého menšího dokopu. :-) M.