Halogenka zavada - zevnitr pokovena

ok2mtm ok2mtm na seznam.cz
Středa Září 22 11:03:47 CEST 2021


Slabé dráty a tím i malé napětí na žárovkách není v autech nic divného.  Třeba u LR Defender je na žárovkách okolo 11,5V i když na baterce je 14V. Ale to už je celkem extrém.Takže změřit přímo na žárovce.Tomáš OK2MTM 
-------- Původní zpráva --------Od: Pavel Kadečka <pavel.kadecka na gmail.com> Datum: 22.09.21  10:37  (GMT+01:00) Komu: HW-news <hw-list na list.hw.cz> Předmět: Re: Halogenka zavada - zevnitr pokovena Napětí v autě je při běžícím motoru cca 14V jak má být - mám na palubce malý voltmetr. Kdyby na žárovce bylo výrazně míň, muselo by to někde hřát a světla by svítily naprd - nové žárovky svítí dobře, na cestu vidím. Dal jsem tentokrát Osram Nightbreaker.Auto je japonská mazda 6 r.v. 2004, na tom snad soudruzi nešetřili (nové se prodávalo od 800 000 Kč nahoru a to byly tehdy nějaký peníze; já jsem to samozřejmě koupil ojeté).V dálkových je taky H1, ale nějaká obyčejná, staré jsem vyndaval a pokovené nejsou, ani přerušené, přestože vlákno už je opotřebené; dával jsem v březnu všechny žárovky nové, když jsem měnil světla (vyhodil jsem xenony a dal halogeny, nové TYC), dráty v nich vypadají normálně, ne nějaké nafejkované.P.K.st 22. 9. 2021 v 10:24 odesílatel Vláďa Anděl <vaelektronik na vaelektronik.cz> napsal:
  
    
  
  
    K pokovení zpravidla dochází, když má
      žárovka příliš malé napětí. Když je teplota vlákna vyšší než v
      klasické žárovce, takže se rozprašuje a ještě nefunguje ten
      halogenový cyklus, který by to rozprášené zachytil. Třeba soudruzi
      šetřili a máte k žárovkám menší průřez drátů, nebo ta super
      svítivá žárovka má větší proud - no zkuste na té žárovce změřit
      napětí když motor běží a alternátor už dobíjí.
    
    
    Anděl
    
    
    Dne 22.9.2021 v 9:48 Pavel Kadečka
      napsal(a):
    
    
      
      Přátelé,
        
        
        měl jsem v autě halogenové žárovky Tungsram H1 Megalight
          Ultra, měly by to být trochu lepší žárovky, ale najezdil jsem
          s nima tak 6000 km (a rozhodně celou dobu nesvítily, mám LED
          denní svícení), teď jsem je vyndal a jsou zevnitř částečně
          pokovené = moc už nesvítily. Přepálené nejsou, vlákno vypadá
          jak nové.
        
        
        Je to normální u halogenek?
        
        
        Doplním, že mám přes ně zapojené ty LED světla pro denní
          svícení, tzn. vlákno žárovky se používá jako GND, ale že by
          tohle byla příčina toho pokovení? Bude na nich nějaký nepatrný
          výkon, za studena může mít vlákno pár desetin ohmu. Proud asi
          400mA (pro LED světlo 5W).
        
        
        Proč je to takhle zapojené - v jednoduchosti je síla, když
          se rozsvítí potkávačky, LED automaticky zhasnou, protože mají
          na obou pólech 12V. Není to úplně podle předpisů, ale STK to
          prošlo, tak jsem to neřešil. Správně má LED denní osvětlení
          zhasnout při rozsvícení obrysovek, no mně to zhasne až při
          rozsvícení potkávaček.
        
        
        
        Pavel Kadečka.
      
      
      
      _______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

    
    
    
  
_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20210922/f28cb6f4/attachment.html>


Další informace o konferenci Hw-list