chipy nejsou

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Sobota Září 18 21:59:25 CEST 2021

Ta tabulka je pre ekonomov/financnikov. To je skupina ludi, ktori nielenze
nevedia, co je podstata daneho biznisu; oni to priamo nechcu vediet, lebo
ich to odvadza od toho co je pre nich podstatne, tj. tok penazi. Takze pre
nich su to len pomenovane krabicky s urcitou hodnotou, ktora sa v case
meni.

Inaksie povedane, v tej tabulke su pomiesane jablka s hruskami, lebo to
vsetko je ovocie (su tam vsetky proste vsetky firmy ktore maju niekde v
popise cinnosti nieco ako "polovodic"). Podobneho povodu su aj ostatne
cisla a fakty v tom videu. S vyrobou cipov a ich nedostatkom ako takym to
ma malo spolocne.

Tu je tabulka podla *objemu predaja* polovodicov
https://www.icinsights.com/news/bulletins/Samsung-Passes-Intel-To-Become-Worlds-Largest-Semi-Supplier-In-2Q21/
, takze do toho jednak spadaju cisti vyrobcovia ako TSMC aj cisti fabless
predajcovia (a cast vyrobcov, aj ked asi nie v tejto tabulke, ma zmiesany
model, t.j. vyrabaju pre seba a aj si nechavaju vyrabat, alebo vyrabaju
pre seba a aj pre inych), t.j. celkovy objem penazi tam zahrna aj tie
peniaze ktore presuvaju medzi sebou; a tak isto ta tabulka nie je prilis
dobra co sa tyka poctu vyrobenych cipov, lebo celkove peniaze su pocet
cipov krat cena, ktora sa tiez meni.

Tu je tabulka ktora je viac relevantna k poctu vyrobenych cipov, hoci to
nie su priamo wafer starty ale kapacita
https://epsnews.com/2021/02/10/5-fabs-own-54-of-global-semiconductor-capacity/
- za 2021 som nenasiel, ale aj tak je vidiet, ze aj v tom "krizovom" roku
2020, ked podla vsetkych tych analytikov sa mali faby zatvarat, v
skutocnosti celkova kapacita stupala (Kioxia je pamatiarska cast Toshiby v
spolupraci s Western Digital, ten narast odraza mohutny prechod k
netocivym "diskom" v PC). Je pravda, ze je mozne, ze ten rast v
skutocnosti schovava mierny pokles v "lo-tech" oblasti. V texte sa uvadza
este, ze Intel je az na 6. mieste s vyrazne mensim poctom waferov. Na tom
je tiez vidiet, ake je tazke tie data vyhodnocovat - Intel vyrobi daleko
menej waferov a este menej samotnych cipov, lebo su fyzicky velke; ale vie
ich predat daleko drahsie ako vsetci ostatni (a ani to uz nevedia robit
lacno, preto uz nerobia nic ine len tie procesory).

[plane piatkove moralizovanie] To je, mimochodom, velmi poucna rozpravka -
on ten Intel nakoniec padne na hubu, len to este chvilu potrva. A presne
tak isto padneme na hubu aj my (myslim tym Europu), ked si budeme
nahovarat, aki sme borci, lebo bez tych spomenutych dvoch optickych firiem
sa tie cipy nedaju vyrabat. [/plane piatkove moralizovanie]

wek