RE: Jak správnì rozdìlit C++ projekt

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Sobota Září 11 16:38:49 CEST 2021

Já to s těmi definy posledně vyzkoušel a nic takovýho se nedělo.

Teď pro jistotu znovu (tentokrát jen v C):

#define BLA_a 123
#define BLA_abc 321

void main(void) {
    int xxBLA_ayy = 888;
    int xx123yy = 111;

    printf("%d %d %d %d xxBLA_ayy", BLA_a, BLA_abc, xxBLA_ayy, xx123yy);

Překlad neselže  a výsledek:

123 321 888 111 xxBLA_ayy

PH

Od: Ondrej
Stane se to v C i v C++ (podle mě preprocesor je pro oba jazyky zhruba stejný). Osobně jsem se s tím koneckonců několikrát setkal.

Jako příklad si vezměme  externí knihovnu, která v souboru "extLibErrCode.h" definuje
#define E_OK         666

A dále "náš soubor" test.c, který bude obsahovat
#include <extLibErrCode.h>

#define ALE_OK              (1<<5)  // bit in register

int ARE_OKAPI (Animal *a); //check if animal is okapi

po průchodu preprocesorem se z souboru test.c stane
#include <extLibErrCode.h>

#define AL666              (1<<5)  // bit in register

int AR666API (Animal *a); //check if animal is okapi

a následný překlad selže. Bohužel původní soubor extLibErrCode.h není náš a nemůžeme ho změnit.

Soubor test.c sice náš je, takže ho upravit můžeme (např. přidáním #undef E_OK) nicméně to není čisté řešení.

V rámci C nastane podobný problém, pokud dvě entity definují stejnou globální proměnnou (třeba int last_error_code;). V C++ jde problém obejít tím, že vše se umístí do vhodného namespace. Jenomže preprocesor jde na řadu jako první a namespace ho naprosto nezajímají.

Ještě bych dodal, že to co jsem psal nezvýší velikost kódu nebo proměnných o jediný byte. Optimalizace je koneckonců stejná pro CPU s 8 jako 800 MHz. Ono totiž když máte 800 Mhz tak tam toho většinou běží více nebo je úloha tak náročná, že plýtvat výkonem stejně nejde. Nehledě na to, že dělat optimalizaci předtím, než kód vůbec někde běží a můžeme si změřit, kde je "bottleneck" je cesta do pekel. Ono stejně v 99% případů buď optimalizace není potřeba nebo je nejlepší ji nechat na kompilátoru. A to 1% je buď něco jako kódování videa, na co se stejně použije externí knihovna nebo hodně specifický případ.

Ondřej

Já to teď vyzkoušel v C i C++ a teda nic takovýho se nedělo.

PH

Od: Jan Waclawek

> * #define - [...]
> Pokud napø.
> definujete makro ERROR na 1 a nìkdo použije funkci se jménem PRINT_ERROR
> tak vaše makro jí zmìní na PRINT_1 (nehledì na namespace).

Takto to funguje v C++?