chipy nejsou

Sobota Září 11 10:34:26 CEST 2021

Vzpomněl jsem si na jeden scifáč:

...V práci, kterou jsem si našel, jsem drtil nové pozemní automobily, aby
mohly být odeslány zpátky do Pittsburghu jako šrot. Cadillaky, chryslery,
eisenhowery, lincolny – všechny možné druhy krásných velkých nových a
silných turbovozidel bez jediného kilometru na tachometrech. Zajet s nimi
mezi čelisti a potom cvak, rup, prásk – a byl z nich šrot pro vysoké pece.

Ze začátku mě bolelo dívat se na to, protože sám jsem do práce jezdil
veřejnou dopravou a neměl jsem ani graviped. Zmínil jsem se o tom a málem
jsem přišel o místo… dokud si šéf směny nevzpomněl, že jsem spáč a že tomu
vlastně nerozumím.

„To je docela jednoduchá ekonomická otázka, chlapče. Tohle jsou auta z
přebytečných zásob, která vláda přijala jako garancii proti půjčkám na
podporu cen. Teď už jsou dva roky stará a nikdo už je neprodá… takže je
vláda dává do starého železa a prodává je zpátky ocelárnám. Vysoká pec
nemůže pracovat jen s rudou; musíš tam taky přidávat šrot. To bys měl přece
vědět, i když jsi spáč. A při tom, jak je vysoce jakostní ruda vzácná, je
poptávka po šrotu čím dál větší. Ocelářský průmysl tahle auta potřebuje.“

„Proč je ale vůbec vyrábět, když se nedají prodat? Připadá mi to jako
plýtvání.“

„To ti jenom připadá jako plýtvání. Copak bys chtěl vyházet lidi z práce?
Chtěl bys, aby se snížila životní úroveň?“

 Když jsem si však všiml, že jedno auto – podle toho, jak na něj narazily
zuby drtiče – nemá ani pohonnou jednotku, zmínil jsem se o tom.

Šéf směny na mě jenom zíral. „Pro všechno na světě, chlapče, přece nečekáš,
že si dají nějakou zvláštní práci s auty, která jdou jen do přebytečných
zásob? Tahle auta byla určena pro cenové půjčky ještě dřív, než se vůbec
dostala na montážní pás.“

BTW:

To nikoho nenapadne vyrábět auta bez elektroniky? Nebo se to nesmí?

Naše první rodinné auto byl Wartburg. Víc než třicet let nám sloužil a
jediná elektronika co tam byla se tam dostala v cyklovači stěračů co jsem
vlastnoručně ubastlil. A předtím to taky jezdilo a stíralo.

---------- Původní e-mail ----------