[OT] Roboticke trideni zasilek

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Říjen 28 06:52:18 CEST 2021

Vždy, když mi není něco pochopitelné, tak se dívám do historie.
Zboží, které koloniální mocnosti dříve produkovaly v koloniích, také
nebyly určeny pro lidi v těch koloniích.
Pro ně byly jen tehdy, když to bylo z nějakého důvodu pro danou mocnost
výhodné.

Ono to sice možná vypadá jen jako politická rádobyvtipná poznámka.
Ale zkuste se schválně zamyslet nad fungováním tehdejšího koloniálního
systému a najít podobné prvky se současným uspořádáním.
Počínaje tím asi nejdůležitějším - udržováním poměru kurzu měn a tím i
ceny práce v mocnosti a v koloniích.
Ta stejná práce (klidně absolutně naprosto totožná) byla oceňována v
koloniích zlomkem ceny toho co v mocnosti.
A důsledného rozdělení, že vlastnictví a vedení je v rukou mocnosti, i
když se fyzicky nachází na území kolonie.

Tím se nechci stavět do bolestínské pozice vykořisťovaných.
My se to taky tak snažíme aplikovat na slabší země.
Ale vymanit se ze spodní pozice nahoru není snadné. Časové "okno
příležitostí" je otevřeno jen krátce.
Takže třeba my jsme ho po válce prokaučovali.
Ale u kolonií to bylo podobné - v okně příležitostí mocnosti silně a
celkem levně rozvíjely své koloniální državy.
Později byl již "trh" rozdělen, a nějaké změny už byly možné jen za cenu
zničujících válek.

Zrovna ten příklad Amazonu je docela krystalická ukázka.
A naši politici tomu přihlížejí, jako by se nic nedělo a bylo to tak OK.
Přitom adekvátní jednání za dané situace by spíš bylo, že Amazon by už u
nás měl naprosto nulovou možnost na jakoukoli expanzi a kontrolní orgány
by si u něho měly podávat dveře.
A že by třeba odešel? No a co? Je snad zrovna sklad Amazonu s bioroboty
vevnitř to, co naši republiku povznáší nějak nahoru?

PL