Kondenzátor

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Pondělí Říjen 25 15:39:33 CEST 2021

Zdravím,
z filtru síťového zdroje jsem vyndal vadný kondenzátor 470nF/250V~.
Měřidlo ukázalo kapacitu 2nF, což mi bylo divné a tak jsem ho rozbil a
kouknul co je uvnitř. Je to klasický svitek, dielektrikum z umělé hmoty,
elektrody patrně napařený hliník, podle odporu zhruba 10 Ω/□ má tloušťku
cca 3 nm. Co bych očekával je na obrázku vlevo, co jsem tam našel je
vpravo. Otázka je kam se poděl ten zbytek elektrod.
Neumím si představit jaký fyzikálně chemický proces tam mohl proběhnout.
Elektroda má sice jen několik atomových vrstev, je skrz ní docela i
vidět, ale aby se někam úplně vypařila mi připadá divné. Možná nějak
zoxidovala, sloučila se s materiálem dielektrika nebo co, ale stejně je
divné, že je to skoro přesně v polovině a po celé délce těch fólií.

Mrazík