elektrizující rybníček

Petr Zapadlo zapik na email.cz
Úterý Říjen 19 11:06:48 CEST 2021

Zdravím,

přimotal jsem se k takové zvláštní situaci. Kamarádka má udělané na
zahradě jezírko - vybagrovaná jáma a v ní položená tlustá plastová
folie.  Jezírko je členité - kromě přibližně čtvercové hlubší části je v
jednom rohu této čtvercové části připojena menší část kde je čerpadlo,
které tlačí vodu do "potůčku" který přitéká do protilehlého rohu.

Onehdá mi říkala, že měla malý škrábanec na prstě a když byla v té
hlubší části, kde plave a šáhla do prostoru kde je čerpadlo, tak cítila
v místě rány lehké mravenčení. Podotýkám, že vyrobila vlastně "krokové
napětí" - nohama byla ve vodě a rukou šáhla do té samé vody asi o metr dále.

Vzal jsem multimetr, na měřící šňůry přidělal asi 30cm holého měděného
drátu a strčil do míst kde stála a měla ruku. Multimetr ukázal cca 0,2V
a teklo tam asi 200uA - střídavých. Na stejnosměrném rozsahu multimetr
prakticky nic neukázal.

když jsem přitáhl prodlužku (ze zásuvky končící ve stejném rozvaděči
jako čerpadlo)  a měřil drát ve vodě proti kolíku, tak tam teklo asi 3mA
- to už se mi zdá docela dost.  Čerpadlo jsem vypnul proudovým chráničem
(odpojí i modrý), ale proud zůstal stejný. čerpadlo je plastové a není
zřejmé jestli nulák je v něm někde na něco připojen. Nicméně i kdyby
nulák vedl vodivě do vody, tak jsem to měřil vůči stejnému nuláku v
nejbližším rozvaděči.

Vodav jezírku je vlastně izolována vůči zemi plastovou folií  - bude tam
nezanedbatelná kapacita, přece jen plocha je značně velká a i když
dielektrikum není úplně tenké.

Žádné další elektrické zařízení tam nejsou.

Napadá někoho kde by se tam mohl brát takový velký proud (teĎ myslím
voda vůči nuláku).?

Je nutno vodu v jezírku nějak "uzemnit"?

Jak případně ověřit bezpečnost  - z toho mám největší obavy

Díky

Petr