chipy nejsou

Petr Zahradník clexpert na clexpert.cz
Úterý Říjen 12 18:42:09 CEST 2021

Mně by zajímala jedna věc. Spousta firem používá ARM. Teď jsou v háji, protože nejsou. Třeba STM32. Ale nejsou ani mnohé jiné součástky, čipy obecně. Dokonce třeba nějaké diody. A konektory, pitomé držáky pojistek... Prostě je toho spousta. Takže spousta firem nemůže vyrábět svá zařízení. Hledají náhrady, předělávají plošné spoje. Chápu, že u mikrokontrolérů pro automotive je to docela jistota, tam se moc asi výrobce mikrokontrolérů nemusí bát, v podstatě i pro běžné firmy je problém přejít na úplně jiný mikrokontrolér. Ale řekněme u těch ostatních součástek a komponent. Firma najde náhrady, které někde jsou, někde je vydoluje, nebo je někdo dokáže dodat dřív než jiní. Jak bude výrobce řešit to, že o jeho produkty už nebude zájem? Protože prostě jeho čipy nebo jiné součástky byly nahrazeny jinými, které v tu dobu byly, a už do budoucna není důvod se vracet k původním?

To je i můj případ. Nejsem velká továrna, ale něco vyrábím, nějaké komponenty používám. Do tajů STM32 jsem naštěstí nepronikl až tak, abych je používal, takže s mikrokontroléry shodou okolností nemám problém. Ale přiznejme si to otevřeně, zatímco před dvěma roky jsem si vybral jakoukoliv součástku v aktivním stavu, jednoduše jsem ji sehnal pro prototyp i pro výrobu. Teď si nejsem jistý ničím, musím nakupovat víc dopředu, musím ideálně už před návrhem prototypu koupit dost součástek i na finální výrobek. Protože riziko, že ty součástky nevyužiju je pro mě přijatelnější, než že ty součástky pak neseženu.

Dále, mám třeba několik velmi drahých krimpovacích kleští, ale mám problém do nich sehnat konektory. Tak buď seženu náhrady a kleště využiju, nebo musím koupit za velké peníze jiné kleště. Ale pak si samozřejmě koupím dostatek konektorů. Klidně tolik, že už ty staré konektory nebudu nikdy potřebovat. Stejně tak začnu používat konkurenční součástky a proč bych se po roce nebo dvou letech vracel? Třeba budou dokonce lepší.

Jinými slovy, já jako jednotlivec to asi neovlivním, ale předpokládám, že i nás malých bude armáda, a velcí to možná budou mít podobně. Tak co pak budou dělat ti výrobci, od kterých odejdeme? Jejichž součástky jsme sice používali, ale už jsme si vybrali a oblíbili jiné? O tom přeci výrobci musí přemýšlet, nebo ne?

PS: A analogie se Siemensem. V mnoha projektech používám Loga, mám nakoupené nějaké S7-1200 na hraní, tuhle tu někdo sháněl nějaká PLC. Tady se úplně stejně může stát totéž. Někdo po mě něco chce, nebudu mít na skladě Siemens, distributor nedodá Siemens, když já nedodám nic, budu vyměněn. OK, tak dodám jiné PLC, které bude dostupné. Co když si ho pak oblíbím? Přestanu používat Siemens. A Siemens bude plakat… Tyhle průsery kolem součástek budou mít ještě docela zajímavé následky v mnoha úrovních řetězce.

Petr Zahradník, počítačový expert
e-mail: clexpert na clexpert.cz<mailto:clexpert na clexpert.cz>
mobil: 602 409 601, telefony: 475 501 627, 910 256 000
Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of V P
Sent: Tuesday, October 12, 2021 12:35 PM
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Re: chipy nejsou

Pokud pominu ze 100x mensi by znamenalo prejit z 90 nm na 9 nm (a to je velmi progresivni skok) tak je tech duvodu vice, viz nize - ne nutne dle dulezitosti a ne nutne kompletni.

 - STM32 ma uz ve svem zakladu zavazek dlouhovekosti - garance ze vyroba pobezi 10 let nebo vic. Asi by Vas nepotesilo kdyz pote co navrhnete zarizeni, udelate (a zaplatite) vsechny certifikace a zacnete vyrabet dostat oznameni o ukonceni vyroby daneho procesoru pristi rok protoze je k dispozici nova technologie. To ve svem principu vylucuje u stavajicich produktu prechod na "modernejsi" proces.

- Pro kazdou technologii je nutne cast procesoru navrhnout a odladit "rucne", resp. s vysokym podilem inzenyrske prace. Nebavim se ted o digitalnich vecech - obecne veci jako SRAM, FLASH jsou "knihovni" zalezitosti pro danou technologii, digitalni veci jako jadro, komunikace, atd jsou jednoduse portovatelne bloky, ale analogove casti nelze snadno prenest pomoci ctrl-c ctrl-v a je nutne overit jak se to na nove technologii chova. Navic nepotrebujeme hnat nanometry kvuli tomu abysme na jeden cip nasekali miliardu tranzistoru - od toho je tu Intel, NVIDIA, AMD a nove Apple se svymi high end procesory. Je tady zrejma snaha z dane technologie vytezit co nejvic.

- moderni Xnm technologie budou komplikovane pro vysoka napajeci a signalova napeti. Je tam potreba prejit na 1.2V nebo mene. Naopak prumysl je relativne konzervativni a neni to tak dlouho kdy jeste porad zaznivaly hlasy ze STM32 nelze v aplikaci pouzit protoze jedou na 5V napajeni a nehodlaji to menit. Na jejim zacatku to bylo podstatne velmi vyznamen omezeni.

- Cena, resp. efektivita vyroby. Je hezke nacpat vsechno co STM32G0 s 512KB pameti potrebuje na 0.0X mm2. Jenze to znamena ze kolem toho pak poskladate max. 4 bondovaci pady, ve dvou radach jich bude 8 a potrebujete jich 100... Taky to potrebujete nejak rozrezat, takze najednou bude plocha prorezu vetsi nez efektivni plocha cipu. K tomu si pripoctete ze s novejsim procesem platite za danou plochu vic a diky vyse uvedenemu neplati ze prechodem z 90 nm na 9 nm na stejne velky wafer dostanete 100x vic cipu. Nedostanete.
Kdyz si rozeberete nejake starsi Intel procesory ruznych generaci tak zjistite ze zmensovani bondovacich padu zdaleka nedrzi krok se zmensovanim tranzistoru. Ono je to logicke, neni k tomu zadny duvod, naopak se mraky veci z venku presouvaji dovnitr. Jenze od MCU se tak nejak ceka ze bude ovladat a komunikovat se zbytkem desky a obslouzi velky pocet signalu.

- "starsi" technologie maji dalsi podstatnou vyhodu - jsou vyladene, dlouhodobe odzkousene a je k nim k dispozici rada testu. Diky tomu nehrozi ze se v prubehu proces "optimalizuje", lze tedy garantovat dlouhodoba zivotnost a parametry produkovanych vyrobku. Kdyz se behem zarucni doby podela neco v nejmodernejsim procesoru v notebooku tak se toho zas tolik nestane. Kdyz to budou desitky ppm tak se porad vlastne nic nedeje. Zkuste tohle zahrat na automotivce ...

V.
Pokud máte zájem, navštivte naši stránku o mašinkách - http://www.pojezdy.eu

---------- Původní e-mail ----------