chipy nejsou

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pondělí Říjen 11 16:30:58 CEST 2021

Díky za zajímavý mail "zevnitř".
Ale dost z toho je pro mě stejně stále nepochopitelné.
Zejména pokud platí "zákon o zachování výroby" (variance na "zákon o
zachování energie" ;-) ).
Nebo neplatí?

Píšete, že díky sníženému zájmu byla část výrobních linek transformována
na modernější výrobní proces.
Ale pak by přece někde musel být vidět dostatek nebo spíš přebytek
kapacit a tedy produktů, dělaných tím lepším procesem? Jemnější
struktura přece v praxi znamená mimo jiné vyšší počet chipů ze stejné
plochy křemíku.
Kde se tedy ty nové kapacity projevily, když schází prakticky všechno?

Píšete také, že zdražení je dáno překupníky. Mám celkem důvěrné
informace od jednoho z distributorů jednoho z top výrobců chipů. A
rozhodně to není tak, že by výrobci drželi cenu a distributoři ji
nadsadili. Výrobce pěkně zvedl cenu, a to v podstatě i "zpětně", kdy si
nechal dodatečně doplatit zvýšení ceny na výrobky, které v té době již
byly ve skladech.

Také píšete, že dříve odmítnuté kapacity si zabukovali jiní. Znamená to
tedy, že bez toho původního stornování by se na ty druhé nedostalo,
nebýt Covidové krize? Nebo ti druzí tak silně zvýšili produkci, že
najednou potřebují tolik chipů navíc?

Ano, chování trhu obecně není vždy logické. Zvlášť po nějakém
"jednotkovém skoku". Ale tady je těch anomálií opravdu nějak hrozně moc.
Moc rád bych to pochopil. Ale zatím se mi to nedaří. :-(

PL