chipy nejsou
Jan Smrz
jan.smrz na email.cz
Pátek Říjen 8 13:48:10 CEST 2021
Nevím, jak v automotive, ale třeba v letectví ještě hodně hraje roli
certifikace. Systém se certifikuje s definovanýma součástkama a nelze
tam dávat náhrady, co vám zrovna přijdou pod ruku. U analogu nebo nějaké
jednoduché logiky to ještě jde, ale zrovna u procesorů je změna náročný
a drahý proces, zejména pokud to vyžaduje změnu SW. Proto se (kromě
jiného) preferují součástky s dlouhým životním cyklem a nemění se, dokud
to jde.
J.S.
On 08.10.2021 9:53, Jan Průha wrote:
> Nevím nakolik to odpovídá současné realitě, ale nám na VŠ už před cca
> 25 lety říkali, že aktuální velikost struktur v čipech je taková, že v
> bázích tranzistorů jsou už řádově jen jednotky nerovnovážných nosičů.
> A tudíž, že každá odchylka způsobuje veliké rozdíly v parametrech. A
> také, že jsou proto komponenty citlivé na dopady vysokoenergetických
> částic.
> Proto se v kosmických a military technologiích používá součástková
> základna jak za krále Klacka. Alespoň tenkrát to tak bylo.
> Ve vesmíru je samozřejmě působení vysokoenergetických částic mnohem
> silnější a částice dopadají s mnohem větší pravděpodobností.
> U aut na zemském povrchu je sice ta pravděpodobnost výrazně menší, ale
> zase je na to mnohem víc času.
> Tak možná proto.
>
> Další věc je, že automotive si může dovolit pouze omezený počet
> svolávacích akcí. Takže se musí chovat velmi konzervativně.
>
> H.
>
> Dne 07.10.2021 v 19:09 Petr Labaj napsal(a):
>> No a proč by neměly mít, když nebudou proudově ani napěťové přetěžované?
>> Navíc tím jemným procesem i na nepatrný čip můžou udělat více
>> redundantních struktur.
>> Ti autaři životností taky argumentují, že "je to nevyzkoušené".
>> Ale jestli to není spíš jenom výmluva, když jednoduše a prostě
>> neinovují. Ale nakonec asi nemají proč.
>> Něco jako když Máňa ze špuntárny se nebude očkovat, protože je ta
>> vakcína dlouhodobě nevyzkoušená.
>>
>> PL
>>
>> Dne 7.10.2021 v 9:00 Jaroslav Buchta napsal(a):
>>> Pri te prilezitosti me napadlo, jestli cipy s nanometrovou geometrii
>>> budou mit v automotive podminkach zivotnost 20+ let jako ty u aut
>>> dnes starych 20 let co stale jezdi...
>>>
>>> Dne 07.10.2021 v 8:34 Jindrich Fucik napsal(a):
>>>> Mno a jsme u toho, máme tu novou zaručenou stížnost od intelu proč
>>>> nejsou čipy. A jako náhodou směřuje přesně tímto směrem.
>>>> Automobilky nechtějí do zpětného zrcátka montovat osmijádro:
>>>> https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/cip-polovodic-vyroba-aut-intel-automobilky-apple.A211005_151625_automoto_fdv
>>>>
>>
Další informace o konferenci Hw-list