chipy nejsou

Jan Smrz jan.smrz na email.cz
Pátek Říjen 8 13:48:10 CEST 2021


Nevím, jak v automotive, ale třeba v letectví ještě hodně hraje roli 
certifikace. Systém se certifikuje s definovanýma součástkama a nelze 
tam dávat náhrady, co vám zrovna přijdou pod ruku. U analogu nebo nějaké 
jednoduché logiky to ještě jde, ale zrovna u procesorů je změna náročný 
a drahý proces, zejména pokud to vyžaduje změnu SW. Proto se (kromě 
jiného) preferují součástky s dlouhým životním cyklem a nemění se, dokud 
to jde.

J.S.


On 08.10.2021 9:53, Jan Průha wrote:
> Nevím nakolik to odpovídá současné realitě, ale nám na VŠ už před cca 
> 25 lety říkali, že aktuální velikost struktur v čipech je taková, že v 
> bázích tranzistorů jsou už řádově jen jednotky nerovnovážných nosičů. 
> A tudíž, že každá odchylka způsobuje veliké rozdíly v parametrech. A 
> také, že jsou proto komponenty citlivé na dopady vysokoenergetických 
> částic.
> Proto se v kosmických a military technologiích používá součástková 
> základna jak za krále Klacka. Alespoň tenkrát to tak bylo.
> Ve vesmíru je samozřejmě působení vysokoenergetických částic mnohem 
> silnější a částice dopadají s mnohem větší pravděpodobností.
> U aut na zemském povrchu je sice ta pravděpodobnost výrazně menší, ale 
> zase je na to mnohem víc času.
> Tak možná proto.
>
> Další věc je, že automotive si může dovolit pouze omezený počet 
> svolávacích akcí. Takže se musí chovat velmi konzervativně.
>
> H.
>
> Dne 07.10.2021 v 19:09 Petr Labaj napsal(a):
>> No a proč by neměly mít, když nebudou proudově ani napěťové přetěžované?
>> Navíc tím jemným procesem i na nepatrný čip můžou udělat více 
>> redundantních struktur.
>> Ti autaři životností taky argumentují, že "je to nevyzkoušené".
>> Ale jestli to není spíš jenom výmluva, když jednoduše a prostě 
>> neinovují. Ale nakonec asi nemají proč.
>> Něco jako když Máňa ze špuntárny se nebude očkovat, protože je ta 
>> vakcína dlouhodobě nevyzkoušená.
>>
>> PL
>>
>> Dne 7.10.2021 v 9:00 Jaroslav Buchta napsal(a):
>>> Pri te prilezitosti me napadlo, jestli cipy s nanometrovou geometrii 
>>> budou mit v automotive podminkach zivotnost 20+ let jako ty u aut 
>>> dnes starych 20 let co stale jezdi...
>>>
>>> Dne 07.10.2021 v 8:34 Jindrich Fucik napsal(a):
>>>> Mno a jsme u toho, máme tu novou zaručenou stížnost od intelu proč 
>>>> nejsou čipy. A jako náhodou směřuje přesně tímto směrem. 
>>>> Automobilky nechtějí do zpětného zrcátka montovat osmijádro:
>>>> https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/cip-polovodic-vyroba-aut-intel-automobilky-apple.A211005_151625_automoto_fdv 
>>>>
>>



Další informace o konferenci Hw-list