Re: OT: Plyn nebo tepelné čerpadlo?

Středa Říjen 6 18:33:27 CEST 2021

Jo, ale úplně jinak je to, když místo plynového kotle budete topit
tepelným čerpadlem. Zatím co ten kotel pod 50 st. má účinnost dost
nezávislou na teplotě, u TČ se snižováním teploty zvyšuje topný faktor
(COP). Pokud topíte půl dne a půl dne to vypnete, sice střední teplota v
dobře izolovaném baráku bude jen o malinko nižší, ale toho půl dne
musíte (zejména u radiátorů) topit na podstatně vyšší teplotu. Sice
ušetšíte trošku tepelné energie, ale při větší spotřebě el. energie.
Takže pro radiátory je optimální TČ s frekvenčním měničem, které si
udělá výkon podle PID termostatu. Na podzim ho zapnete a na jaře
vypnete. U přítelkyně to takhle máme a úplně to vyhovuje. Pokud
chci/nechci topit v dalších místnostech,  zapnu/vypnu radiátor. Ty
termostatické hlavice vlastně nepotřebujeme (nemáme), protože při
zapnutých radiátorech je teplota všude přibližně stejná.
Doma mám podlahovku a TČ bez frekvenčního měniče. Pokud se venku nějak
podstatně nemění teplota, dá se s tím topit i na konstantní teplotu
vody. Sice to má i ekvitermní regulaci, ale lepší je prostorový
termostat. Když se TČ snaží udržet nějakou teplotu vody, i když tam
nastavím větší hysterezi, častěji vypíná a zapíná, což nedělá dobře
kompresoru. Mám dojem, že ty starty mají snad taky horší účinnost, ale
nevím. Prostorový termostat s rozlišením 0,1 stupně zareaguje až když se
ohřeje podlaha tak, že se od ní začne ohřívat vzduch. Sice teplota vody
vyleze o nějaký stupeň víc, ale šetří to kompresor.

Anděl