Re: Re[2]: OT: Plyn nebo tepelné čerpadlo?

Dodo Racek dodoracek na gmail.com
Středa Říjen 6 15:09:56 CEST 2021

Zostali ste v uvazovani na urovni riadenia kotla termostatom - to je
minimalne  cca 20 rokov pozadu ( aj z hladiska ekonomiky ).

A teraz podme na novsie (a ekonomickejsie)  regulacie, napr. ekvitermicku.
Ta VYRABA iba take mnostvo tepla, ake je NUTNE pre objekt, podla toho, co
sa regulacia "naucila" o objekte za prvych 1-3 dni po zapnuti - rezim
ucenia (doba podla vyrobcu regulacie, maju to vsetci)

Zabudnite na "BOOST" v kupelni, ked sa vam zachce. Ziaden sa nekona, ani
NIKDY konat nebude. Vas kotol vam viac tepla NEdoda. Iba ked si date do
kupelne dlasi ohrievac.
Zabudnite na "ventil sa otvori a radiator dokuri" . Nedokuri, lebo zdroj
tepla dalsiu energiu navyse NEDODA.

- nic ekonomickejsie ako ekvitermika NIE JE mozne, menej sa uz neda, lebo
by klesala teplota
a akakolvek energia  navyse je zbytocne draha.

napr. plynovy kotol s ekvitermicou regulaciou vie modulovat plamen a aj
menit otacky cerpadla podla pozadovaneho mnostva TEPLA, ktore ma z kotla
odist do budovy (TEPLO je dane rozdielom teplot prichadzajucej a
odchadzajucej vody a jej prietokom cez kotol =mnozstvom - vsetko toto si
kotol MERIA a podla toho riadi.)

Podla vonkajsej teploty, zotrvacnosti a ochladzovacich kriviek domu
regulacia vyratala, ze pri vstupnej teplote vody do kotla 22 stupnov ma byt
vystupna teplota 35 stupnov a prietok 15l/min , co kotol robi
ALE v tedy bola hlavica regulatora zavreta, takze sa v izbe par hodin
nekuri - starty su, ale zavrety termoventil doplnanie strat energie
nedovoli

Teraz po par hodinach chceme, aby sa v izbe kurilo a hlavica je otvorena,...
ALE podla vonkajsej teploty, zotrvacnosti a ochladzovacich kriviek domu
regulacia vyratala, ze pri vstupnej teplote vody do kotla 21 stupnov ma byt
vystupna teplota 26 stupnov a prietok 2l/min
alebo kotol nebude kurit nasledujucich 6 hodin, lebo podla riadenia pre
cely dom NIE JE potrebna dodavka tepla.
A radiator nekuri a bude trvat 3-5 DNI !!!, kym sa izba "dokuri" po strate,
ktoru vyrobilo zatvorenie hlavice, alebo prilis dlhe vetranie ( zabudnute
otvorene okno na 2 hodiny a ochladenie izby o 5 stupnov), pomocou
otvorenych dveri
a inych "zdrojov" tepla.

Bytovkari - ZABUDNITE na "cudzie" horuce stupacky cez byt, ktore vykuria
byt aj pri zavretych "vasich" radiatoroch. Zabudnite na susedov, ktori vam
vykuria cez steny vas byt, NIC z toho v dome nefunguje.
Sused je za dvomi hrubymi stenami, ktore su 10m od seba, a  medzi ktorymi
je obycajne zima. Stupacky su tiez "vase", rovnako ako podlahovka,
radiatory a pod.
Regulujete si zdroj tepla - teda napr. kotol a chcete platit co najmenej za
energie - takze ziadna horuca voda, ziadny kotol, sustavne na 60 stupnov,
aby bol vzdy pripraveny urobit "boost".

Ak chcete platit co najmenej - a potom je najlepsim riesenim pre dom
ekvitermicka regulacia zdroja (kotla) + ZIADNE termoventily  + dobre
hydrodynamicky vyregulovana sustava ( zabezpeci pozadovane rozne teploty v
kazdej izbe )
 ale NUTNE prisposobenie niektorych zvykov obyvatelov.

Alebo chcete pohodlie, boosty v kupelni, alebo izbach, a pod, nechcete
menit zvyky, ale potom zabudnite na naozaj minimalne naklady - takto ich
NIKDY nedosiahnete.

Kazdy ma pravo volby. Je vhodne, ak rozhodnutiu predchadaju vedomosti a nie
pocity. Obmedzi sa rozcarovanie z rozhodnutia po case.

Dodo

st 6. 10. 2021 o 12:22 Vladimír <newlad na centrum.cz> napísal(a):