ZENIT v elektronike 2021/2022

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Sobota Listopad 27 13:29:02 CET 2021

Interaktivní provedení testu musím pochválit. S tím resistorem nebo
rezistorem je to problém nás Čechů, nechápeme slovenštinu. Zatímco my si
s tím s/z moc nelámeme hlavy, jazyk se vyvíjí, my starší pamatujeme
ještě všelijaké ty -ismy, dnes se to píše -izmy, filosofie je dnes
filozofie, fysika je fyzika (je zajímavé, že speelcheck mi ani jedno
nepodtrhl, takže je asi opravdu správně obojí, ovšem resistor je podle
něj opravdu špatně).
Ale nic by se nemělo přehánět. Např. český výraz boson je ve slovenštině
bozón, obojí je odvozeno z vlastního jména Inda Satyendra Nath Bose
(česky Šatendranátha Boseho). A v jeho jméně žádné z není. Zajímalo by
mě jak tohle Slováci omluví. Pan prof. Kulhánek ve svých přednáškách
vždy zdůrazňuje, že boson se česky píše se s, protože kvůli tomu se
přece Satyendra Nath Bose nedá přejmenovat.

Mrazík