Pokec o laserech

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Pátek Listopad 26 21:38:02 CET 2021

Když se tu řeší lasery - dneska mi přišel NEJE N40630 (tedy 30W spotřeba,
optický výkon by měl být cca 7.5W). Ještě jsem ho neměl možnost zapnout, ale
protože jsem se na něj už nějak těšil, tak jsem procházel informace a četl
tohle vlákno.

Jestli to správně chápu, laser je buzený tou PWM, takže takže LEDka dostává
pořád stejné proudové rázy, jen v rozdílné délce. Pokud bych chtěl zvýšit
její životnost, potřebuju snížit teplotu chipu, takže buď snížím plnění té
PWM, nebo třeba uberu na proudu. Má smysl sahat do toho driveru, co obsahuje
zdroj proudu s nějakým lineárním stabilizátorem? Otázkou je, jestli člověk
fakt potřebuje pořád plný výkon - já bych rád pižlal balsu do 3 mm, březovou
překližku do stejné síly, maloval po papíru a možná zkusil nějaké krájení
samolepek (i když, jak jsem koukal na trubku, se to zrovna neslučuje se
životností) V podstatě ani na jedno z toho nejsou extrémní výkony zapotřebí
a opět podle zkušeností jiných by mi na to stačil i 5W laser. Má ta laserová
dioda nějaký optimální pracovní bod, nebo se to fakt řídí jen tím proudem?

No a druhá věc - co to chladit vodou? Malé oběhové čerpadlo, tělo té
laserové diody obložit "správně perforovanou" mosazí či hliníkem, prostě
tak, jako se chladí výkonnější počítače (ovšem v malém, tady se odvádí 30W
tepla, v PC i 30x tolik), mohlo by to mít nějaký smysl? Nebo to fakt stačí
jen ofukovat větrákem, případně ho vyměnit za výkonnější? 30W není na
takovýhle hranolek zase už tak málo...

PavelKutina