Vykon laseru

quattrohaje na haje.cz quattrohaje na haje.cz
Neděle Listopad 21 18:06:36 CET 2021

Dobrý večer ,
sundaval jsem pomocí vody, štětce a CIF krém s mikročásticemi, šlo to celkem
fajn, barvu to nebralo.

Pak jsem přešel na CNC a je to mnohem pohodlnější :), ale to už je na jiné
téma (zde je jeden z článků http://quattro.haje.cz/2021/04/vyroba-dps-na-cnc
-frezce/, případně více na quattro.haje.cz)

V.L.

---------- Původní e-mail ----------
Od: Petr Labaj <labaj na volny.cz>
Komu: hw-list na list.hw.cz
Datum: 21. 11. 2021 17:23:16
Předmět: Re: Vykon laseru
"Díky za ty fotky a videa.

Čím sundáváte spálenou barvu z PCB?
Když si s tím hrál, tak to byl můj největší problém. Aby to spolehlivě
sundalo tu spálenou, ale nechalo tu nespálenou.
Myl jsem to isopropylem. Ten ale trochu naleptává akrylový sprej, kterým
jsem desku stříknul.
Vodou mi to nešlo dolů.
Já jsem jel v bitmapovém a nikoli vektorovém režimu, aby deska vypadala
jako z fotocesty a ne jako z frézované cesty.
To klade na proces asi o dost vyšší nároky. Nejhorší je stav kdy to má
spálit velké plochy, přes které prochází jeden tenký spoj.
Maličký obrázek jsem si dovolil připojit. Ten integráč je QFN s roztečí
0.5mm. Spoje 0.3 a 0.4mm.
Tehdy byl můj 5.5W laser ještě v kondici.
Je to v rozlišení 508 DPI, tedy 20 bodů/mm.
Jel jsem jeden pokus F1000, druhý pokus pak F500. Nevidím mezi tím velký
rozdíl, takže se F1000 asi dá použít.

Jestli můžu mít poznámku, tak při vrtání podle mě jezdíte moc pomalu.
Neznám Vaše otáčky, ale posuv bych zkusil tak aspoň dvojnásobný.

Ještě poznámka k těm potřebným výkonům (to už není na Vás, ale spíš na
prvotní otázku vlákna).
U laseru je všechno o hustotě výkonu v bodě řezu. Takže čím lepší
zaostření, tím líp.
Do toho trochu nepříjemně promlouvá fakt, že stopa není čtvercová nebo
kulatá, ale výrazně obdélníková. S poměrem stran například 1:4, ale
klidně i víc.
Třeba se tu najde někdo s optickými zkušenostmi a hlavně optickou
laboratoří. A možná uděláme výrazný pokrok v astigmatickém ostření. ;-)

A další podstatný faktor je čas. Dodaná energie v bodě řezu je prostě
výkon krát čas.
Takže silně záleží na rychlosti řezání. Tedy nejenom hustota výkonu, ale
i její integrál.
Tenký papír (80g/m2) pojedu na F2000, ale tlustý (200g/m2) už maximálně
na F800.
A není vždy optimální jezdit na jeden průchod pomalu, ale často je dobré
jet raději 2 (nebo i 3) rychlé průchody než 1 pomalý.
Pak může být řez třeba zcela čistý, bez opalu. Kdežto na 1 pomalý
průchod by měl opálené hrany.

No a další velké téma je air-asist. Tedy foukání ostrého tenkého proudu
vzduchu přímo do řezu.
Nezaměňovat za plošný ofuk ventilátorem.
U tlustých odolných materiálů (třeba překližka) už třeba bez air-asistu
není možné ho vůbec proříznout, i když se jede třeba na 10x.
Ale s air-asistem a tedy s okamžitým odstraněním zplodin řezání, to půjde.

PL