RPI 4B boot

Petr Labaj labaj na volny.cz
Neděle Listopad 7 16:09:06 CET 2021

Jen info.
PXE boot s RPI4 jsem nakonec zvládl. Ale trvalo mi to dost dlouho. Bylo
to mnohem méně "hladké" než PXE boot PC.
A to si myslím, že o PXE toho vím celkem dost.

Těch návodů na netu je spousta, ale všechny jsou na jedno brdo. Jako by
se navzájem recyklovaly.
Všude (skoro všude) je například zmíněno, že DHCP server musí poskytovat
option 43, řetězec "Raspberry Pi Boot", a option 60 "PXEClient".
Přitom ani jedno z toho není pravda. Aspoň v současné verze bootloaderu
na RPi4.

Zato je tam nebytná podmínka, že DHCP server musí předávat jako option
66 adresu TFTP severu v textové podobě. To ale nikde napsané není.
Třeba PXE na PC to nepotřebuje, tam se používá adresa siaddr.
Mě tuhle věci musely zajímat, protože používám vlastní DHCP server, a
musel jsem to tam doprogramovat.

Dál se v těch návodech všude píše, že image se má na NFS server
kopírovat pomocí rsync.
I já jsem to na začátku tupě poslechl. Výsledkem je, že to trvalo
neskutečně dlouho (několik hodin), protože rsync je velmi neefektivní
nástroj (image měl něco přes 150 tis. souborů).
Navíc tam při přenosu vznikly někde nějaké chyby, protože image pak
najel, ale špatně. I po opakovaném pokusu (opět několik hodin).
Už jsem skoro byl rozhodnutý to RPi rozšlapat a hodit z okna. Mraky
prodrbaného času a výsledek tristní.

Ale pak jsem se pochlapil a udělal to podle sebe. Takže jsem to RPi s
požadovaným obsahem připojil k serveru přes NFS a nakopíroval
nejjednodušším "cp -a".
A výsledek? Trvalo to 9 minut a výsledek bez chyby.
Pak jsem ještě musel jinak udělat ty konfigurační soubory pro boot, zase
je to v těch návodech dost nešťastně.

Ale pak už konečně všechno najelo a funguje.
Stálo to sice spoustu času pochopit jak to všechno funguje (a ne to jen
slepě opisovat), ale výsledkem je, že už to mám v ruce.

Ten systém, nabootovaný přes PXE, jede dobře. Je to trochu pomalejší než
z SD karty, ale není to omezující.
Ta pomalost se nejvíc pozná na vlastním bootu, kdy to tahá opravdu hodně
dat.
Takže praktické měření:
- z SD karty se systém nabotuje za 25s
- z rychlého NFS serveru na PC za 27s
- z pomalého NFS serveru na NAS Synology DS110j pak za 61s
Je to doba od zobrazení 4 malin do plného najetí grafického desktopu.

Ale i s tím pomalým NASem to po nabootování už jede slušně, pocitově
rychlostně v pohodě.

PL