RE: bezdrátová komunikace s velkým počtem uzlů - poradíte technologii?

ok2mtm ok2mtm na seznam.cz
Neděle Květen 30 11:38:20 CEST 2021

Tak jsem si to přečetl a vůbec mi není jasné, co se vlastně chce - předpokládá se systém s jednou základnou a několika protistanicemi? Kolik má být přenosová rychlost pro jednu protistanici? Ono se ta rychlost celkem rychle naskládá na straně základny/centrální stanice.
Co se týče legality, tak na různé sdílené kmitočty bych rovnou zapomněl, podle mě jsou to národní nikoliv evropské věci, takže mimo ČR je vše jinak. To samo bych zapomněl na sdílená pásma typu ISM (433 nebo 868 MHz), pokud to má mít nějakou spolehlivost, ještě si pomatuji, jak jsme před lety hledali zaseklej bezdrátovej zvonek, kterej vysílal trvale (ano nevyhovoval žádné specifikaci, proto stál 250 Kč), a v blízkém autosalonu nefungovalo dálkové ovládání i žádného auta, tak je museli předávat zákazníkům o kus dále v restauraci, spolu s dobrým obědem. :-)
Je nějaké omezení na spotřebu elektřiny? Bude to uvnitř budov nebo venku (jsou tam jiné požadavky)? Navrhovaná možnost vybavit to SIM a nějakým modulem od komerčního operátora (ať už GSM, LTE nebo časem 5G) není vůbec špatná. Z evropsky standardních je potom 2,4GHz nebo 5GHz WiFi. Vše ostatní je spíše pro velmi málo dat a s tím související malou spotřebu.
Je nějaké omezení na rozměr antény - ona musí mít nějakou velikost, aby vůbec fungovala, a ztratit 20 dB na signálu jenom špatnou anténou je velice jednoduché.

A jít do vlastního kmitočtu stojí jednak peníze za ten kmitočet a jednak se povolují v každé zemi. Navíc pokud je instalace v blízkosti hranic, tak se řeší ještě přeshraniční koordinace, což je sice možné, ale trvá to. Většinou je na to navíc potřeba projekt.
Uvažuje se se šifrováním - jak dlouho má trvat sestavění takového zabezpečeného spojení? Co se stane v případě výpadku spojení? Ono běžně se počítá u rádiových věcí podobného ražení, tj. s "mobilními" stanicemi se spolehlivostí okolo 95% času v nejlepším případě. Jsou v tom zahrnuty jak výpadky pro servis a údržbu, tak například případné rušení nebo jenom ztráta signálu díly mimořádným podmínkám šíření - třeba bouřky. Rádio prostě není drát nebo optické vlákno.

Zarazila mě úvaha o možnosti více "antén" pro základnu - není v takovém případě lepší připojit ty zařízení rovnou kabelem?

Tomáš, OK2MTM

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Jaroslav Buchta
Sent: Sunday, May 30, 2021 8:38 AM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: bezdrátová komunikace s velkým počtem uzlů - poradíte technologii?

A co to zarizeni (nejaka gateway asi), ktere si vyzada vysilani, to omezeny pomer nema? Tim by to bylo tak nejak dano... Ja to primo neresim, ale pro zarizeni je myslim klicovaci pomer 1% a pro tu gateway 10% na nejakem extra kanalu, coz pro 10 komunikujicich zarizeni uz vyjde nastejno.Aspon pro LoRa to tak nejak je.
A cekal bych nejake dalsi omezujici podminky, jako, ze pozadavek nemuze byt 1B a odpovet 5MB na hodinu vysilani...
Kazdopadne to chce asi dost nastudovat ruzne omezujici podminky pro provoz v techto pasmech. My ted zkousime pouzit primo prave LoRaWan abychom to (snad) nemuseli resit. Omezuje to ale dost kapacitu prenosu.

LoRa se da pouzit i s vlastni gateway, zrovna takovy projekt vymyslime.
Prenosove rychlosti nejsou az tak spatne, 9600bps v pohode. Nebo se da i pouzit primo P2P komunikace bez vyssiho protokolu, modulu a krabicek je na to mraky. Mozna by to na dany ucel nebylo spatne.