[OT] Elektromobil - kdo vlastnite nebo provozujete?

Pavel Brychta pavel.brychta na duhasys.eu
Úterý Květen 4 10:43:35 CEST 2021


Promiňte, ale tohle je úplný nesmysl. Doporučuji Vám se někdy podívat, 
jak vypadá ranní špička na nějakém sídlišti - mám osobní zkušenost z 
malého sídliště (asi 400 bytových jednotek rozprostřených do několika 
bytových domů, pár viladomů a pár rodinných domů) v areálu, do kterého 
je jeden vjezd a výjezd. Ranní špička je celkem dost mumraj a to jen 
odjíždí auta, která jsou v areálu zaparkovaná, ne že tam odkudsi 
přijedou. Předpoklad, že se ten stroj někde odstaví a bude pasívně čekat 
je fakt utopie, ledaže někdo stojí o zážitek z jízdy autem, ve kterém se 
třeba někomu předtím udělalo nevolno. Tu matematiku jsem chtěl vidět 
zcela záměrně, ale zatím jsem dostal prohlášení ve stylu Jirotkova 
Saturnina "Bohdá, že žízní nezahyneme". Doporučil bych ke studiu (aspoň) 
http://www.ioda.cz/_publikace/pub/2015_AKTaxi_studie.pdf , kde získáte 
představu, co všechno tvoří náklady na provoz taxíku a co se taky s tím 
autem musí dělat.

P.B.

Dne 03. 05. 21 v 15:44 Jan Průha napsal(a):
>
> Myslím, že je třeba vycházet z jiného stavu věcí.
> Když to přeženu, tak je to jako argumentovat proti mobilnímu telefonu 
> tím, že by za vámi musel pořád někdo tahat dráty :-).
> Pokud by byl systém masivně nasazený, tak po silnicích a odstavných 
> parkovištích budou s nějakou statistickou pravděpodoností rozmístěna auta.
> Vy zadáte požadavek a auto k vám nepojede z nějaké vzdálené garáže, 
> ale možná už stojí někde kousek od vašeho domu. Nebo na návsi vaší 
> vesnice.
> Po uvolnění auto buď pojede k nějakému dalšímu uživateli, pokud bude 
> zrovna nejblíž ze všech ostatních aut, nebo prostě zaparkuje někde 
> poblíž a počká až bude optimální.
> U taxíků, zejména u Uberu a těch co fungují jako Uber, to tak už je. 
> Osobně jsem to vyzkoušel vlastně jen párkrát, ale vždycky když jsem 
> odbouchnul ten požadavek, tak auto bylo do 5 minut u mě. Někdy dokonce 
> skoro ihned.
> A to zdaleka nejsme statisticky na né hustotě, jakou by měla autonomní 
> auta.
>
> H.
>
> Dne 03.05.2021 v 14:46 Pavel Brychta napsal(a):
>>
>> No, já bych také rád viděl nějakou matematiku - konkrétně za provozem 
>> taxi vozu. Chci se přepravit z bodu A, do bodu B - postaru/"to tak 
>> chodi", ... to vyřeším tak, že sejdu do garáže, sednu do auta a 
>> odvezu se kam potřebuji. Autonomní vůz si budu muset zavolat (časová 
>> ztráta), bude muset "odněkud" přijet (palivová/energetická ztráta) a 
>> z cílového místa zase odjet (třeba k jinému uživateli - tato 
>> palivová/energetická ztáta už půjde asi na vrub toho dalšího). To 
>> stejné mě čeká až se budu vracet. Začít by se mohlo třeba 
>> statistikou, kolik auto taxislužby ujede během dne jaksi "aktivně" 
>> (se zákazníkem) a kolik celkově. Tyhle čísla bych čekal předtím, než 
>> mě někdo začne přesvědčovat o tom, že vlastnictví mého auta téměř 
>> nedává smysl a jde o buržoazní přežitek, nebo atavistický strach z 
>> neznáma.
>>
>> P.B.
>>
>> Dne 03. 05. 21 v 14:31 Jindroush napsal(a):
>>> Ja to beru spis jako zamysleni a fakt by me zajimalo, jak je to s 
>>> temi vzorci v doprave, zda je to "automaticke-taxi" naprosto nesmyslne.
>>>
>>> Jinak spoustu veci delame ze zvyku a proto, ze "to tak chodi". 
>>> Dneska proste ty veci, ktere mate v aute, tam mate, protoze vite, ze 
>>> je vase. Treba by vas v pripade pronajatych aut ty vyhody 
>>> presvedcily natolik, ze byste ty drobnosti nepotreboval nebo jste je 
>>> zacal resit jinak.
>>>
>>> Nesouvisejici debata, ale souvisejici se silou zvyku, byla 
>>> prednedavnem na Zive. QWERTY/QWERTZ. Nazory tam byly zajimave a 
>>> vychazelo to velmi ze zpusobu pouziti, zpusobu prace apod. A je dost 
>>> tezko odhlednout od sveho "zakladniho" soucasneho navyku k tomu, ze 
>>> vlastne je rovnocenny s dalsimi zpusoby (coz vede k cetnym 
>>> nedorozumenim v diskusich, predevsim od presvedcenych jedincu, ze 
>>> jeden zpusob je dobry pro vsechny {coz v souvislosti s temi auty 
>>> tady asi nikdo nezminoval a nenavrhoval}).
>>>
>>> A jeste s tou sdilenou/vyhrazenou kapacitou - ano, kdyby byla nejaka 
>>> hromadna akce a vsichni by se tam chteli dostat sdilenymi auty, ta 
>>> by jiste dosla a vy byste zacal cekat. Ale to stejne preci nastava 
>>> uz dnes - metro preplnene, nebo silnice ucpane. Tohle jsem jednou 
>>> resil, kdyz jsem vezl tch+tch na letiste v Mosnove ausgerechnet, 
>>> kdyz byl hlavni den Dnu NATO ;)
>>> J.
>>>
>>> On 03.05.2021 14:15, Tomáš Hamouz wrote:
>>>> Re: [OT] Elektromobil - kdo vlastnite nebo provozujete? Myslím že 
>>>> ten problém můžeme zcela odborně pojmenovat, a to je vyhrazená 
>>>> kapacita přenosového kanálu ;-)
>>>> Taky mi auto převážnou část času stojí, ale možnost vzít ze šuplíku 
>>>> klíče a vyrazit během jedné minuty mi za to stojí.
>>>>
>>>> Nehledě na to že mám auto vybavené hromadou užitečných drobností, 
>>>> které by ve sdíleném zaručeně nebyly a musel bych je pořád stěhovat 
>>>> sem a tam.
>>>>
>>>> Tomáš
>>>>
>>>>
>>>> 	To s tím mobilem pokulhává, protože i když aktivně nevolám, tak ho 
>>>> potřebuju, abych byl na příjmu.
>>>> S tím ostatním je to na rozhodnutí každého soudruha.
>>>> Ale třeba ty lyže si taky jednou za rok půjčuju.
>>>> Kolo přes léto používám hodně, tak se mi vzhledem k ceně vyplatí 
>>>> mít vlastní.
>>>> Auta, respektive starosti o něj, bych se velmi rád zbavil. Ale zase 
>>>> chápu, že někdo má k autu jiný vztah než já.
>>>> Každopádně si čím dál víc uvědomuju, že vlastnictví čehokoli není 
>>>> jednostranná záležitost. Čili že když něco vlastním, tak ono to 
>>>> zase na oplátku částečně vlastní mě.
>>>> H.
>>>> Dne 03.05.2021 v 12:46 Pavel Kadečka napsal(a):
>>>> Touto logikou nepotřebujete vlastnit ani mobil, když celý den leží 
>>>> na stole nebo v kapse a pak z něj 5 minut voláte. Nebo kolo, které 
>>>> celou zimu stojí v garáži nebo lyže, které použijete dva týdny v 
>>>> roce. Nebo byt / dům, když jste celý den v práci a vracíte se tam 
>>>> jen vyspat. Nebo chalupu, když tam jezdíte jen o víkendu a ještě ne 
>>>> pokaždé a jinak je prázdná. Když na to přijde, nemusíte vlastnit 
>>>> nic, protože to použijete jen někdy...
>>>>
>>>> P.K.
>>>>
>>>> po 3. 5. 2021 v 12:17 odesílatel Jindroush <jindroush na seznam.cz 
>>>> <mailto:jindroush na seznam.cz>> napsal:
>>>> Ano, domnivam se, ze vlastnictvi auta temer nedava smysl, kdyz si
>>>> vezmete, kolik % casu skutecne jede a kolik casu jen nekde zabira 
>>>> misto.
>>>> Autonomni automobily by mohly vratit lidem flexibilitu, kterou jim 
>>>> bere
>>>> hromadna doprava.
>>>>
>>>> Chtel bych videt nejakou racionalni studii, ktera by ukazala, jake 
>>>> jsou
>>>> dnesni "toky" dopravy, jestli jsou tam nejake vysledovatelne vzorce a
>>>> jak by se tyto vzorce daly zmenit. Taky kazdej nevlastnime
>>>> "drat"/vyhrazene pasmo v mobilni siti.
>>>> Dtto epidemie "venku" (u nas je to horsi s ceskym konzervatismem,
>>>> spatnym pripojenim a vyssim podilem prumyslu) ukazala, ze je mozne 
>>>> vice
>>>> pracovat bez (nesmyslneho) dojizdeni.
>>>>
>>>> J.
>>>>
>>>> On 03.05.2021 12:08, Jan Waclawek wrote:
>>>> > To je logicke, po brexite sa predsa nebudeme viazat na akychsi 
>>>> anglicanov.
>>>> >
>>>> > Netreba riesit ziadnu domacu vymenu bateriek, jedine rozumne riesenie
>>>> > elektromobility su vymenne stanice (samozrejme, ak niekto pociti 
>>>> potrebu
>>>> > mat doma vymennu stanicu v nejakej podobe, tak nech sa paci, ale 
>>>> to je
>>>> > minorita ktoru netreba riesit, rovnako ako netreba riesit tipkov 
>>>> co si
>>>> > dnes tunia auta). Rozna velkost bateriek resp. moznost vymienat 
>>>> modularne
>>>> > rozne pocty bateriek u vacsich vozidiel je uplne logicky nasledok.
>>>> >
>>>> > A, pochopitelne, samojazdiace auta riesia vsetky ostatne 
>>>> spominane problemy
>>>> > - jednoducho ked pridem domov alebo do roboty, poslem auto nech 
>>>> sa nabije
>>>> > ci vymeni si baterky ci cokolvek co uzna za vhodne, a nech sa niekam
>>>> > odparkuje do doby ked ho budem znova potrebovat.
>>>> >
>>>> > Samozrejme nejake direktivy EU nemaju s ekologiou ci kvalitou zivota
>>>> > absolutne nic spolocne, a uz vobec nie s nejakymi racionalnymi 
>>>> rieseniami;
>>>> > ide len a len o rozvirenie hladiny a ozivenie ekonomiky. Vid 
>>>> ziarovky,
>>>> > napriklad.
>>>> >
>>>> > wek
>>>> >
>>>> >
>>>> >
>>>> > ----- Original Message ---------------
>>>> >> Tohle už je vyřešené, na příštím zasedání Evropského parlamentu 
>>>> se má jednat o navýšení Faradayovy konstanty.
>>>> >>
>>>> >> Aleš Procháska
>>>> >>
>>>> >> -----Original Message-----
>>>> >> From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz 
>>>> <mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz>> On Behalf Of ajtservis
>>>> >>
>>>> >> energeticka hustota baterek, dostupnost surovin a ohmuv zakon do 
>>>> toho proste hazej vidle :-)  ale neni problem to ignorovat, jak 
>>>> vidime v primem prenosu .
>>>> >> tomik.
>>>> > _______________________________________________
>>>> > HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
>>>> > Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
>>>> > http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list 
>>>> <http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list>
>>>>
>>>>
>>>> -- 
>>>> Jindroush <jindroush na seznam.cz <mailto:jindroush na seznam.cz>>
>>>>
>>>> _______________________________________________
>>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
>>>> Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
>>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list 
>>>> <http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list>
>>>>
>>>> _______________________________________________
>>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
>>>> Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
>>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list 
>>>> <http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list>
>>>>
>>>> To s tím mobilem pokulhává, protože i když aktivně nevolám, tak ho 
>>>> potřebuju, abych byl na příjmu.
>>>> S tím ostatním je to na rozhodnutí každého soudruha.
>>>> Ale třeba ty lyže si taky jednou za rok půjčuju.
>>>> Kolo přes léto používám hodně, tak se mi vzhledem k ceně vyplatí 
>>>> mít vlastní.
>>>> Auta, respektive starosti o něj, bych se velmi rád zbavil. Ale zase 
>>>> chápu, že někdo má k autu jiný vztah než já.
>>>> Každopádně si čím dál víc uvědomuju, že vlastnictví čehokoli není 
>>>> jednostranná záležitost. Čili že když něco vlastním, tak ono to 
>>>> zase na oplátku částečně vlastní mě.
>>>> H.
>>>> Dne 03.05.2021 v 12:46 Pavel Kadečka napsal(a):
>>>> Touto logikou nepotřebujete vlastnit ani mobil, když celý den leží 
>>>> na stole nebo v kapse a pak z něj 5 minut voláte. Nebo kolo, které 
>>>> celou zimu stojí v garáži nebo lyže, které použijete dva týdny v 
>>>> roce. Nebo byt / dům, když jste celý den v práci a vracíte se tam 
>>>> jen vyspat. Nebo chalupu, když tam jezdíte jen o víkendu a ještě ne 
>>>> pokaždé a jinak je prázdná. Když na to přijde, nemusíte vlastnit 
>>>> nic, protože to použijete jen někdy...
>>>>
>>>> P.K.
>>>>
>>>> po 3. 5. 2021 v 12:17 odesílatel Jindroush <jindroush na seznam.cz 
>>>> <mailto:jindroush na seznam.cz>> napsal:
>>>> Ano, domnivam se, ze vlastnictvi auta temer nedava smysl, kdyz si
>>>> vezmete, kolik % casu skutecne jede a kolik casu jen nekde zabira 
>>>> misto.
>>>> Autonomni automobily by mohly vratit lidem flexibilitu, kterou jim 
>>>> bere
>>>> hromadna doprava.
>>>>
>>>> Chtel bych videt nejakou racionalni studii, ktera by ukazala, jake 
>>>> jsou
>>>> dnesni "toky" dopravy, jestli jsou tam nejake vysledovatelne vzorce a
>>>> jak by se tyto vzorce daly zmenit. Taky kazdej nevlastnime
>>>> "drat"/vyhrazene pasmo v mobilni siti.
>>>> Dtto epidemie "venku" (u nas je to horsi s ceskym konzervatismem,
>>>> spatnym pripojenim a vyssim podilem prumyslu) ukazala, ze je mozne 
>>>> vice
>>>> pracovat bez (nesmyslneho) dojizdeni.
>>>>
>>>> J.
>>>>
>>>> On 03.05.2021 12:08, Jan Waclawek wrote:
>>>> > To je logicke, po brexite sa predsa nebudeme viazat na akychsi 
>>>> anglicanov.
>>>> >
>>>> > Netreba riesit ziadnu domacu vymenu bateriek, jedine rozumne riesenie
>>>> > elektromobility su vymenne stanice (samozrejme, ak niekto pociti 
>>>> potrebu
>>>> > mat doma vymennu stanicu v nejakej podobe, tak nech sa paci, ale 
>>>> to je
>>>> > minorita ktoru netreba riesit, rovnako ako netreba riesit tipkov 
>>>> co si
>>>> > dnes tunia auta). Rozna velkost bateriek resp. moznost vymienat 
>>>> modularne
>>>> > rozne pocty bateriek u vacsich vozidiel je uplne logicky nasledok.
>>>> >
>>>> > A, pochopitelne, samojazdiace auta riesia vsetky ostatne 
>>>> spominane problemy
>>>> > - jednoducho ked pridem domov alebo do roboty, poslem auto nech 
>>>> sa nabije
>>>> > ci vymeni si baterky ci cokolvek co uzna za vhodne, a nech sa niekam
>>>> > odparkuje do doby ked ho budem znova potrebovat.
>>>> >
>>>> > Samozrejme nejake direktivy EU nemaju s ekologiou ci kvalitou zivota
>>>> > absolutne nic spolocne, a uz vobec nie s nejakymi racionalnymi 
>>>> rieseniami;
>>>> > ide len a len o rozvirenie hladiny a ozivenie ekonomiky. Vid 
>>>> ziarovky,
>>>> > napriklad.
>>>> >
>>>> > wek
>>>> >
>>>> >
>>>> >
>>>> > ----- Original Message ---------------
>>>> >> Tohle už je vyřešené, na příštím zasedání Evropského parlamentu 
>>>> se má jednat o navýšení Faradayovy konstanty.
>>>> >>
>>>> >> Aleš Procháska
>>>> >>
>>>> >> -----Original Message-----
>>>> >> From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz 
>>>> <mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz>> On Behalf Of ajtservis
>>>> >>
>>>> >> energeticka hustota baterek, dostupnost surovin a ohmuv zakon do 
>>>> toho proste hazej vidle :-)  ale neni problem to ignorovat, jak 
>>>> vidime v primem prenosu .
>>>> >> tomik.
>>>> > _______________________________________________
>>>> > HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
>>>> > Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
>>>> > http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list 
>>>> <http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list>
>>>>
>>>>
>>>> -- 
>>>> Jindroush <jindroush na seznam.cz <mailto:jindroush na seznam.cz>>
>>>>
>>>> _______________________________________________
>>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
>>>> Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
>>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list 
>>>> <http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list>
>>>>
>>>> _______________________________________________
>>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
>>>> Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
>>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list 
>>>> <http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list>
>>>>
>>>> _______________________________________________
>>>> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
>>>> Hw-list na list.hw.cz
>>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>
>>>
>>> -- 
>>> Jindroush<jindroush na seznam.cz>
>>>
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
>>> Hw-list na list.hw.cz
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20210504/ef41fd3e/attachment.html>


Další informace o konferenci Hw-list