[OT] Elektromobil - kdo vlastnite nebo provozujete?

Jan Průha jan.pruha na volny.cz
Pondělí Květen 3 15:44:20 CEST 2021


Myslím, že je třeba vycházet z jiného stavu věcí.
Když to přeženu, tak je to jako argumentovat proti mobilnímu telefonu 
tím, že by za vámi musel pořád někdo tahat dráty :-).
Pokud by byl systém masivně nasazený, tak po silnicích a odstavných 
parkovištích budou s nějakou statistickou pravděpodoností rozmístěna auta.
Vy zadáte požadavek a auto k vám nepojede z nějaké vzdálené garáže, ale 
možná už stojí někde kousek od vašeho domu. Nebo na návsi vaší vesnice.
Po uvolnění auto buď pojede k nějakému dalšímu uživateli, pokud bude 
zrovna nejblíž ze všech ostatních aut, nebo prostě zaparkuje někde 
poblíž a počká až bude optimální.
U taxíků, zejména u Uberu a těch co fungují jako Uber, to tak už je. 
Osobně jsem to vyzkoušel vlastně jen párkrát, ale vždycky když jsem 
odbouchnul ten požadavek, tak auto bylo do 5 minut u mě. Někdy dokonce 
skoro ihned.
A to zdaleka nejsme statisticky na né hustotě, jakou by měla autonomní auta.

H.

Dne 03.05.2021 v 14:46 Pavel Brychta napsal(a):
>
> No, já bych také rád viděl nějakou matematiku - konkrétně za provozem 
> taxi vozu. Chci se přepravit z bodu A, do bodu B - postaru/"to tak 
> chodi", ... to vyřeším tak, že sejdu do garáže, sednu do auta a odvezu 
> se kam potřebuji. Autonomní vůz si budu muset zavolat (časová ztráta), 
> bude muset "odněkud" přijet (palivová/energetická ztráta) a z cílového 
> místa zase odjet (třeba k jinému uživateli - tato palivová/energetická 
> ztáta už půjde asi na vrub toho dalšího). To stejné mě čeká až se budu 
> vracet. Začít by se mohlo třeba statistikou, kolik auto taxislužby 
> ujede během dne jaksi "aktivně" (se zákazníkem) a kolik celkově. Tyhle 
> čísla bych čekal předtím, než mě někdo začne přesvědčovat o tom, že 
> vlastnictví mého auta téměř nedává smysl a jde o buržoazní přežitek, 
> nebo atavistický strach z neznáma.
>
> P.B.
>
> Dne 03. 05. 21 v 14:31 Jindroush napsal(a):
>> Ja to beru spis jako zamysleni a fakt by me zajimalo, jak je to s 
>> temi vzorci v doprave, zda je to "automaticke-taxi" naprosto nesmyslne.
>>
>> Jinak spoustu veci delame ze zvyku a proto, ze "to tak chodi". Dneska 
>> proste ty veci, ktere mate v aute, tam mate, protoze vite, ze je 
>> vase. Treba by vas v pripade pronajatych aut ty vyhody presvedcily 
>> natolik, ze byste ty drobnosti nepotreboval nebo jste je zacal resit 
>> jinak.
>>
>> Nesouvisejici debata, ale souvisejici se silou zvyku, byla 
>> prednedavnem na Zive. QWERTY/QWERTZ. Nazory tam byly zajimave a 
>> vychazelo to velmi ze zpusobu pouziti, zpusobu prace apod. A je dost 
>> tezko odhlednout od sveho "zakladniho" soucasneho navyku k tomu, ze 
>> vlastne je rovnocenny s dalsimi zpusoby (coz vede k cetnym 
>> nedorozumenim v diskusich, predevsim od presvedcenych jedincu, ze 
>> jeden zpusob je dobry pro vsechny {coz v souvislosti s temi auty tady 
>> asi nikdo nezminoval a nenavrhoval}).
>>
>> A jeste s tou sdilenou/vyhrazenou kapacitou - ano, kdyby byla nejaka 
>> hromadna akce a vsichni by se tam chteli dostat sdilenymi auty, ta by 
>> jiste dosla a vy byste zacal cekat. Ale to stejne preci nastava uz 
>> dnes - metro preplnene, nebo silnice ucpane. Tohle jsem jednou resil, 
>> kdyz jsem vezl tch+tch na letiste v Mosnove ausgerechnet, kdyz byl 
>> hlavni den Dnu NATO ;)
>> J.
>>
>> On 03.05.2021 14:15, Tomáš Hamouz wrote:
>>> Re: [OT] Elektromobil - kdo vlastnite nebo provozujete? Myslím že 
>>> ten problém můžeme zcela odborně pojmenovat, a to je vyhrazená 
>>> kapacita přenosového kanálu ;-)
>>> Taky mi auto převážnou část času stojí, ale možnost vzít ze šuplíku 
>>> klíče a vyrazit během jedné minuty mi za to stojí.
>>>
>>> Nehledě na to že mám auto vybavené hromadou užitečných drobností, 
>>> které by ve sdíleném zaručeně nebyly a musel bych je pořád stěhovat 
>>> sem a tam.
>>>
>>> Tomáš
>>>
>>>
>>> 	To s tím mobilem pokulhává, protože i když aktivně nevolám, tak ho 
>>> potřebuju, abych byl na příjmu.
>>> S tím ostatním je to na rozhodnutí každého soudruha.
>>> Ale třeba ty lyže si taky jednou za rok půjčuju.
>>> Kolo přes léto používám hodně, tak se mi vzhledem k ceně vyplatí mít 
>>> vlastní.
>>> Auta, respektive starosti o něj, bych se velmi rád zbavil. Ale zase 
>>> chápu, že někdo má k autu jiný vztah než já.
>>> Každopádně si čím dál víc uvědomuju, že vlastnictví čehokoli není 
>>> jednostranná záležitost. Čili že když něco vlastním, tak ono to zase 
>>> na oplátku částečně vlastní mě.
>>> H.
>>> Dne 03.05.2021 v 12:46 Pavel Kadečka napsal(a):
>>> Touto logikou nepotřebujete vlastnit ani mobil, když celý den leží 
>>> na stole nebo v kapse a pak z něj 5 minut voláte. Nebo kolo, které 
>>> celou zimu stojí v garáži nebo lyže, které použijete dva týdny v 
>>> roce. Nebo byt / dům, když jste celý den v práci a vracíte se tam 
>>> jen vyspat. Nebo chalupu, když tam jezdíte jen o víkendu a ještě ne 
>>> pokaždé a jinak je prázdná. Když na to přijde, nemusíte vlastnit 
>>> nic, protože to použijete jen někdy...
>>>
>>> P.K.
>>>
>>> po 3. 5. 2021 v 12:17 odesílatel Jindroush <jindroush na seznam.cz 
>>> <mailto:jindroush na seznam.cz>> napsal:
>>> Ano, domnivam se, ze vlastnictvi auta temer nedava smysl, kdyz si
>>> vezmete, kolik % casu skutecne jede a kolik casu jen nekde zabira 
>>> misto.
>>> Autonomni automobily by mohly vratit lidem flexibilitu, kterou jim bere
>>> hromadna doprava.
>>>
>>> Chtel bych videt nejakou racionalni studii, ktera by ukazala, jake jsou
>>> dnesni "toky" dopravy, jestli jsou tam nejake vysledovatelne vzorce a
>>> jak by se tyto vzorce daly zmenit. Taky kazdej nevlastnime
>>> "drat"/vyhrazene pasmo v mobilni siti.
>>> Dtto epidemie "venku" (u nas je to horsi s ceskym konzervatismem,
>>> spatnym pripojenim a vyssim podilem prumyslu) ukazala, ze je mozne vice
>>> pracovat bez (nesmyslneho) dojizdeni.
>>>
>>> J.
>>>
>>> On 03.05.2021 12:08, Jan Waclawek wrote:
>>> > To je logicke, po brexite sa predsa nebudeme viazat na akychsi 
>>> anglicanov.
>>> >
>>> > Netreba riesit ziadnu domacu vymenu bateriek, jedine rozumne riesenie
>>> > elektromobility su vymenne stanice (samozrejme, ak niekto pociti 
>>> potrebu
>>> > mat doma vymennu stanicu v nejakej podobe, tak nech sa paci, ale to je
>>> > minorita ktoru netreba riesit, rovnako ako netreba riesit tipkov co si
>>> > dnes tunia auta). Rozna velkost bateriek resp. moznost vymienat 
>>> modularne
>>> > rozne pocty bateriek u vacsich vozidiel je uplne logicky nasledok.
>>> >
>>> > A, pochopitelne, samojazdiace auta riesia vsetky ostatne spominane 
>>> problemy
>>> > - jednoducho ked pridem domov alebo do roboty, poslem auto nech sa 
>>> nabije
>>> > ci vymeni si baterky ci cokolvek co uzna za vhodne, a nech sa niekam
>>> > odparkuje do doby ked ho budem znova potrebovat.
>>> >
>>> > Samozrejme nejake direktivy EU nemaju s ekologiou ci kvalitou zivota
>>> > absolutne nic spolocne, a uz vobec nie s nejakymi racionalnymi 
>>> rieseniami;
>>> > ide len a len o rozvirenie hladiny a ozivenie ekonomiky. Vid ziarovky,
>>> > napriklad.
>>> >
>>> > wek
>>> >
>>> >
>>> >
>>> > ----- Original Message ---------------
>>> >> Tohle už je vyřešené, na příštím zasedání Evropského parlamentu 
>>> se má jednat o navýšení Faradayovy konstanty.
>>> >>
>>> >> Aleš Procháska
>>> >>
>>> >> -----Original Message-----
>>> >> From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz 
>>> <mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz>> On Behalf Of ajtservis
>>> >>
>>> >> energeticka hustota baterek, dostupnost surovin a ohmuv zakon do 
>>> toho proste hazej vidle :-)  ale neni problem to ignorovat, jak 
>>> vidime v primem prenosu .
>>> >> tomik.
>>> > _______________________________________________
>>> > HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
>>> > Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
>>> > http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list 
>>> <http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list>
>>>
>>>
>>> -- 
>>> Jindroush <jindroush na seznam.cz <mailto:jindroush na seznam.cz>>
>>>
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
>>> Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list 
>>> <http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list>
>>>
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
>>> Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list 
>>> <http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list>
>>>
>>> To s tím mobilem pokulhává, protože i když aktivně nevolám, tak ho 
>>> potřebuju, abych byl na příjmu.
>>> S tím ostatním je to na rozhodnutí každého soudruha.
>>> Ale třeba ty lyže si taky jednou za rok půjčuju.
>>> Kolo přes léto používám hodně, tak se mi vzhledem k ceně vyplatí mít 
>>> vlastní.
>>> Auta, respektive starosti o něj, bych se velmi rád zbavil. Ale zase 
>>> chápu, že někdo má k autu jiný vztah než já.
>>> Každopádně si čím dál víc uvědomuju, že vlastnictví čehokoli není 
>>> jednostranná záležitost. Čili že když něco vlastním, tak ono to zase 
>>> na oplátku částečně vlastní mě.
>>> H.
>>> Dne 03.05.2021 v 12:46 Pavel Kadečka napsal(a):
>>> Touto logikou nepotřebujete vlastnit ani mobil, když celý den leží 
>>> na stole nebo v kapse a pak z něj 5 minut voláte. Nebo kolo, které 
>>> celou zimu stojí v garáži nebo lyže, které použijete dva týdny v 
>>> roce. Nebo byt / dům, když jste celý den v práci a vracíte se tam 
>>> jen vyspat. Nebo chalupu, když tam jezdíte jen o víkendu a ještě ne 
>>> pokaždé a jinak je prázdná. Když na to přijde, nemusíte vlastnit 
>>> nic, protože to použijete jen někdy...
>>>
>>> P.K.
>>>
>>> po 3. 5. 2021 v 12:17 odesílatel Jindroush <jindroush na seznam.cz 
>>> <mailto:jindroush na seznam.cz>> napsal:
>>> Ano, domnivam se, ze vlastnictvi auta temer nedava smysl, kdyz si
>>> vezmete, kolik % casu skutecne jede a kolik casu jen nekde zabira 
>>> misto.
>>> Autonomni automobily by mohly vratit lidem flexibilitu, kterou jim bere
>>> hromadna doprava.
>>>
>>> Chtel bych videt nejakou racionalni studii, ktera by ukazala, jake jsou
>>> dnesni "toky" dopravy, jestli jsou tam nejake vysledovatelne vzorce a
>>> jak by se tyto vzorce daly zmenit. Taky kazdej nevlastnime
>>> "drat"/vyhrazene pasmo v mobilni siti.
>>> Dtto epidemie "venku" (u nas je to horsi s ceskym konzervatismem,
>>> spatnym pripojenim a vyssim podilem prumyslu) ukazala, ze je mozne vice
>>> pracovat bez (nesmyslneho) dojizdeni.
>>>
>>> J.
>>>
>>> On 03.05.2021 12:08, Jan Waclawek wrote:
>>> > To je logicke, po brexite sa predsa nebudeme viazat na akychsi 
>>> anglicanov.
>>> >
>>> > Netreba riesit ziadnu domacu vymenu bateriek, jedine rozumne riesenie
>>> > elektromobility su vymenne stanice (samozrejme, ak niekto pociti 
>>> potrebu
>>> > mat doma vymennu stanicu v nejakej podobe, tak nech sa paci, ale to je
>>> > minorita ktoru netreba riesit, rovnako ako netreba riesit tipkov co si
>>> > dnes tunia auta). Rozna velkost bateriek resp. moznost vymienat 
>>> modularne
>>> > rozne pocty bateriek u vacsich vozidiel je uplne logicky nasledok.
>>> >
>>> > A, pochopitelne, samojazdiace auta riesia vsetky ostatne spominane 
>>> problemy
>>> > - jednoducho ked pridem domov alebo do roboty, poslem auto nech sa 
>>> nabije
>>> > ci vymeni si baterky ci cokolvek co uzna za vhodne, a nech sa niekam
>>> > odparkuje do doby ked ho budem znova potrebovat.
>>> >
>>> > Samozrejme nejake direktivy EU nemaju s ekologiou ci kvalitou zivota
>>> > absolutne nic spolocne, a uz vobec nie s nejakymi racionalnymi 
>>> rieseniami;
>>> > ide len a len o rozvirenie hladiny a ozivenie ekonomiky. Vid ziarovky,
>>> > napriklad.
>>> >
>>> > wek
>>> >
>>> >
>>> >
>>> > ----- Original Message ---------------
>>> >> Tohle už je vyřešené, na příštím zasedání Evropského parlamentu 
>>> se má jednat o navýšení Faradayovy konstanty.
>>> >>
>>> >> Aleš Procháska
>>> >>
>>> >> -----Original Message-----
>>> >> From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz 
>>> <mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz>> On Behalf Of ajtservis
>>> >>
>>> >> energeticka hustota baterek, dostupnost surovin a ohmuv zakon do 
>>> toho proste hazej vidle :-)  ale neni problem to ignorovat, jak 
>>> vidime v primem prenosu .
>>> >> tomik.
>>> > _______________________________________________
>>> > HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
>>> > Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
>>> > http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list 
>>> <http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list>
>>>
>>>
>>> -- 
>>> Jindroush <jindroush na seznam.cz <mailto:jindroush na seznam.cz>>
>>>
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
>>> Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list 
>>> <http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list>
>>>
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
>>> Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list 
>>> <http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list>
>>>
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
>>> Hw-list na list.hw.cz
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>>
>> -- 
>> Jindroush<jindroush na seznam.cz>
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20210503/c236b81e/attachment.html>


Další informace o konferenci Hw-list