oprava pidi pc zdroje hp-delta DPS-150TB A ?

Josef Zeman jozem na volny.cz
Úterý Březen 23 14:07:26 CET 2021

Takovéto zdroje není vůbec jednoduché opravovat. Na vstupu je jeden
měnič, který pracuje jako kompenzace účiníku (PFC). Pak malý stále
běžící pomocný zdroj, který drží obvykle standby 5V. No a pak výkonový
měnič, který startuje na pokyn ze systému. Každý řídící brouk má
obvykle integrováno hned několik ochran. Rozuzlovat co je na čem
závislé a co je vlastně primární porucha, je mnohdy dost detektivka.
Opravuji obvykle zdroje do věcí, kde se strávený čas bohatě vyplatí.
Jak jsem psal, jako první proměřím všechny nalezené polovodiče. Pokud
je okolní zapojení takové, že zkresluje měření, tak je vypájím nebo
alespoň odsaju, aby neměly kontakt. Nemusím je mnohdy složitě
sundavat z chladičů. Fety lze ohmmetrem zkontrolovat i jestli spínají.
Propísknu drain - source, pak nechám nabít gate a změřím znovu. Ejhle,
kanál je otevřený. Chce to rychlost, než se gate přes něco vybije.
Změřím všechny výkonové odpory a cívky. Všechno jen orientačně, jestli
řádově sedí. Elyty tahám rovnou všechny. Často je na vině malinký elyt,
který je ve zpětné vazbě. Bývá poblíž výkonových prvků a tak dobře
vytápěný. Samozřejmě tak propísknu i výkonové stupně řídících brouků.
Když to nepomůže, tak vytahám výkonové stupně hlavního zdroje, jestli
poběží PFC a pomocný zdroj. Prostě se snažím ty tři co nejvíc
osamostatnit. Je na vstupním elytu přiměřené napětí? Je na elytu za PFC
těch cca 400V? Je pomocné napětí? Prostě detektivka.

Zeman