Re: Nastavení 3D tisku - začátečník

Pondělí Březen 15 18:51:10 CET 2021

On 15 Mar 2021 at 16:47, Petr Labaj wrote:
> Jsem netiskař a tady v 3D tisku naprostý laik (krabičky a další věci
> frézuju nebo řežu na laseru).
>
> Ale kdybych to tiskl, tak bych tam amatérsky strčil nějakou "vycpávku".
> Nechal to vytisknout až po vrch těch boků, tisk pauznul, do otvoru
> vložil obdélníček třeba z papundeklu (třeba s mastnými hranami, aby se
> dal snadno vytlačit) a pustil bych tisk jakoby "do vzduchu" (v reálu by
> ležel na horní hraně té vycpávky.
>
> Takhle se to ale asi v 3D tisku nedělá, že?
> To jsou zřejmě špatné návyky z CNC obrábění, kde je běžné si na mnoho
> operací udělat nějaký přípravek.

A tak někdy jo. Když je potřeba dovnitř modelu dát něco, co by tam po vytištění
nebylo kudy dát, tak se to dělá přesně takhle. Tisk se zapauzuje, vloží se to tam a
pokračuje se. Slicery (a tiskárny) dnes už mají možnost vložit patřičný příkaz do
tisku, tiskárna pak sama ve správnou chvíli zapauzuje a začne řvát, podobně jako
když se mění filament. Například přímo do Průšova demo modelu "otvírák" se v průběhu
tisku vkládá mince.

Takovouhle vycpávku by šlo udělat taky tak, ale myslím, že lepší je, když to není
potřeba. Dá se to udělat mnoha jinými způsoby, třeba změnou designu buď té díry
(rozdělit na dvě a krátkým mostem) nebo okolí (zmiňované nechání díry nahoře
otevřené a vytažení překladu nad ní z protikusu krabičky), anebo rozložením na víc
dílů a jejich spojením po vytištění (např. ten překlad nad oknem vytisknout uplně
zvlášť a vsadit/vlepit pak). Nebo těma obyčejnýma odstranitelnýma podporama (a ty se
dají buď nechat udělat automaticky slicerem, anebo si je designér sám přidá jako
součást objektu). No anebo samozřejmě využitím miltimateriálového tisku a tu ucpávku
vytisknout z jiného (a snadno odstranitelného) materiálu, ale to zatím není
"amatérsky".

Trochu bych se obával, že vložený papudnekl nebude správně vysoký. Když bude vyšší,
hlava do něj narazí a udělá paseku, když o moc nižší, tak jako by tam ani nebyl.

D.O.