Nabijecka eAuto

Josef Zeman jozem na volny.cz
Pátek Březen 12 12:20:05 CET 2021

Když se toulám po republice, tak na okraji hejna rodináčů, která se vyrojila po loukách na okrajích měst, je obvykle rozházeno pár typových trafostanic, kam se vejde trafo max 630 kVA. Ve starších jsou 400 kVA. Na běžný provoz to bohatě stačí. Kdyby ale měl každý v garáži elektrauto a rychlonabíječku, tak bude na nabíjení pořadník nebo velká spotřeba nožovek. A to jsou ti šťastnější. Na sídlišti je to fantasmagorie. Bloková trafačka, kde jsou dvě 630 kVA trafa, napájí několik bloků osmipatrových baráků. V nedaleké oblasti se parkuje ve dvou řadách. Za oknem papír s telefonem, aby se zablokovaný měl jak ozvat, když chce vyjet. Ve staré zástavbě v centru je sice poměr počtu bytů ku parkovacím místům lepší, ale o to horší infrastruktura. Některými trafostanicemi by se dalo provádět. Krásná technická muzea. Barokní tvary rozvaděčů, měřáky Křižík, jaké jsem v mládí viděl ve školní laboratoři a už tenkrát byly historické. Dimenzování napájecích kabelů odpovídá připojeným trafačkám. Leckde rozvoďáci nepovolí navýšení, protože jsou na hraně. Takže vše rozkopat a přetahat. Zřejmě tak skončíme tam, kde jsme byli před desítkami let. Auto bude výsadou těch rovnějších hned z několika důvodů. Ano, ekologické to určitě bude.

Zeman